Nauczyciele tegorocznych klas siódmych stoją przed niemałym wyzwaniem. To w zasadzie oni w pierwszej kolejności zmierzą się z największymi zmianami, jakie wprowadza reforma oświaty. W jaki sposób wyrównywać różnice między treściami starej i nowej podstawy programowej? Jak umiejętnie wprowadzić uczniów w te zagadnienia, których dotychczas nie mieli okazji poznać, a które powinni opanować, by zakończyć edukację w szkole podstawowej z wiedzą zgodną w wymaganiami podstawy? Pod koniec sierpnia udostępnimy Państwu materiały dydaktyczne, które skutecznie ułatwią to trudne zadanie.

 

Dodatkowe materiały dydaktyczne przygotowaliśmy do każdego przedmiotu nauczanego w klasie siódmej. Będą je mogli Państwo pobrać z Multiteki (www.multiteka.operon.pl) po zalogowaniu się. Opracowaliśmy materiały tak, by przede wszystkim:

  • uwzględniały specyfikę przedmiotu i obszary, jakie będą wymagać dodatkowego wsparcia merytorycznego lub ćwiczeniowego;
  • można je było zastosować w różnorodny sposób (również podczas indywidualnej pracy ucznia w domu);
  • uwzględniały liczbę godzin, jaką nauczyciel ma do dyspozycji w obrębie swojego przedmiotu.

 

Liczba kart z materiałami dodatkowymi została więc uzależniona od liczby godzin przypadających na realizację danego przedmiotu tygodniowo. Docelowo będzie to więc minimum 15 (1 h na przedmiot) a maksimum 25 kart (4 h i więcej na przedmiot).

Jak są skonstruowane materiały? W przedmiotach artystycznych to przede wszystkim dodatkowe projekty do realizacji (w muzyce również do muzykowania), inspiracje i propozycje prac twórczych.

W przedmiotach humanistycznych materiały składają się z wprowadzenia merytorycznego oraz części zadaniowej.

Karty dla grupy przedmiotów ścisłych składają się z zadań, ćwiczeń i dodatkowych poleceń do wykonania z zastosowaniem teorii, której nie ma w nowej podstawie programowej dla klasy siódmej, bo jest przewidziana we wcześniejszych klasach, a której nie uwzględniała stara podstawa programowa.

Warto podkreślić, że materiały zostały skonstruowane tak, by nauczyciel nie miał poczucia, że poza realizacją nowej podstawy programowej jest zobligowany do równoległej realizacji dodatkowego programu. Przygotowane przez nas karty można wykorzystać na początku zajęć jako wprowadzenie do tematu czy zastosować je podczas zajęć dodatkowych, można także poprosić uczniów o wykonanie zadań domu.