Przestrzeń ucząca, czyli jaka?
20/11/2017To, co widzimy, ma ogromny wpływ na to, jak się czujemy i jak postępujemy, oraz na naszą motywację. Wchodząc do nowego pomieszczenia, zawsze zwracamy uwagę na jego wygląd i funkcjonalność oraz oceniamy,
czy czujemy się w nim dobrze.
A jak to jest ze szkołą?
Obecnie uczniowie przebywają około 40 godzin w tygodniu w szkole. Nauczyciele jeszcze więcej. Pomału staje się ona naszym drugim domem. Czy przestrzenie w szkołach są miejscem przyjaznym do uczenia się? Czy są to przestrzenie edukacyjne? Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) określa je jako:
– wspierające wielorakie programy oraz podejście do nauczania/uczenia się;
– funkcjonujące w harmonii ze środowiskiem naturalnym;
– zapewniające wszystkim swym użytkownikom zdrowe, wygodne, bezpieczne i stymulujące warunki.
David Thornburg w książce „Campfires in Cyberspaces” zauważa, że miejsce, w którym chcemy przebywać, musi zaspokajać nasze atawistyczne potrzeby życia w społeczności. Powinny się w nim znajdować takie przestrzenie jak:
– Laboratorium – umożliwiające eksperymentowanie i eksplorowanie, inspirujące;
– Wodopój – miejsce spotkań, nawiązywania relacji i wymiany myśli;
– Ognisko – miejsce przekazywania wiedzy i skupienia;
– Jaskinia – miejsce skupienia i odosobnienia;
– Scena – miejsce komunikacji i prezentacji światu swoich możliwości.
Można wykorzystać przestrzeń jako nośnik wiedzy i wartości, dbając o piękno miejsca, w którym przebywamy większą część dnia. Nie wymaga to rewolucji – wystarczą małe kroki w dobrym i przemyślanym kierunku. Warto poprosić o pomoc rodziców i uczniów, być może również firmy funkcjonujące w lokalnej społeczności – każdy może dołożyć swoją cegiełkę do budowania przyjaznej szkoły. Pamiętajmy, że szkoła powinna być piękna rozwiązaniami nie tylko pedagogicznymi, lecz także organizacyjnymi.
Zespół Szkół Publicznych w Centrum Edukacji i Sportu w Mysiadle
Fot. CC-BY Marcin Polak
Zapraszamy do obejrzenia inspiracji na stronie Eduspaces / Przestrzenie edukacji
Pozytywne zmiany w przestrzeni rozpoczęliśmy, wyposażając niektóre szkoły w kąciki Bratka, które pozwoliły na stworzenie w klasach miejsc wyciszenia i odpoczynku.