Jak młodzież wybiera studia?
26/03/2018Studenci mają do odegrania dużą rolę w rozwoju gospodarki i społeczeństwa. O tym, ile znaczy odpowiednia oferta kształcenia wyższego, czytamy w raporcie Evidence Institute.
Fundacja Naukowa Evidence Institute we współpracy ze Związkiem Nauczycielstwa Polskiego opublikowała raport „Jak młodzież wybiera studia?”. Autorzy przeanalizowali wybory kierunków studiów dokonane przez młodych ludzi
w latach 2007‒2017, a także przyczyny tych decyzji.
W raporcie wskazano, że o tym, co młodzież chce studiować, decydują przede wszystkim zainteresowania, możliwość znalezienia pracy oraz prestiż przyszłego zawodu. Biorąc to pod uwagę, można stwierdzić, że rozwijanie zainteresowań już w szkole oraz informowanie uczniów
o sytuacji na rynku pracy pomoże im wybrać takie kierunki studiów, które lepiej odpowiadają potrzebom gospodarki.
Zgodnie z danymi z 2017 r. kierunki społeczne nadal są wybierane przez wiele osób, a kierunki inżynieryjne, na które jest duże zapotrzebowanie na rynku pracy, nadal przez grupę zbyt małą. Autorzy raportu zauważyli, że obecne wybory maturzystów są jednak lepsze i bardziej odpowiadają potrzebom gospodarki w porównaniu z decyzjami podejmowanymi jeszcze kilka lat temu. Więcej osób chce studiować informatykę, mechanikę oraz zarządzanie i inżynierię produkcji, a mniej ‒pedagogikę, zarządzanie, prawo oraz ekonomię.
W raporcie podkreślono też, jak ważne jest badanie popytu na pracę w dłuższym okresie, z uwzględnieniem szybkiego rozwoju technologicznego. Jego kierunki trudno przewidzieć, ale pewne jest to, że powstaną nowe zawody, w których będą pracować dzisiejsi uczniowie. Dlatego ważne jest rozwijanie w szkole kluczowych kompetencji, za które należy uznać: przedsiębiorczość, umiejętności komunikacyjne, interpersonalne, językowe, informatyczne oraz analityczne. Dzięki nim przyszły pracownik łatwiej dostosuje się do zmieniających się wymagań. Istotny dla edukacji młodzieży jest oprócz tego system doradztwa zawodowego w szkołach. Powinni być w niego zaangażowani pracodawcy, aby edukacja uczniów odpowiadała potrzebom rynku pracy.
Pełna treść raportu znajduje się TUTAJ