Opublikowano wyniki Ogólnopolskiego Próbnego Egzaminu Ósmoklasisty. Jak w tym roku poradzili sobie uczniowie? Które szkoły zdobyły najwyższe wyniki podczas sprawdzianu?

Ogólnopolskie wyniki szkół uczestniczących w listopadowej edycji egzaminu próbnego

Na podsumowanie każdej edycji Ogólnopolskiego Próbnego Egzaminu Ósmoklasisty z Operonem przygotowujemy zestawienie wyników ze wszystkich szkół biorących udział w sprawdzianie. Dane opracowaliśmy na podstawie wyników wszystkich uczniów, które zostały wprowadzone przez nauczycieli do panelu. Wyniki przedstawiamy na wykresach i w tabelach, a obejmują one: średnie wyniki uczniów z poszczególnych przedmiotów, średnie wyniki uczniów z przedmiotu w poszczególnych województwach, rozkład wyników uczniów z danego przedmiotu, skumulowany odsetek uczniów w zależności od uzyskanego odsetka punktów, wyniki uczniów w skali 9-stopniowej oraz poziom wykonania zadania i moc różnicującą.

Zdawalność wszystkich egzaminów z Ogólnopolskiego Próbnego Egzaminu Ósmoklasisty wyniosła:

  • 61% z języka angielskiego,
  • 55% z języka polskiego,
  • 44% z języka niemieckiego,
  • 28% z matematyki.

Średnie wyniki wojewódzkie

Egzamin z języka angielskiego najlepiej napisali uczniowie z województw mazowieckiego i małopolskiego (64%) oraz zachodniopomorskiego (63%). Pozostałe średnie wyniki wojewódzkie wahają się od 57% do 61%.

Egzamin z języka niemieckiego najlepiej napisali uczniowie z województwa małopolskiego (69%). Zaraz za nimi uplasowały się województwa lubelskie (58%) i podkarpackie (57%). Pozostałe średnie wyniki wojewódzkie wahają się od 27% do 51%.

 

Egzamin z języka polskiego najlepiej napisało także województwo małopolskie (58%). Zaraz za nim były województwa świętokrzyskie i podkarpackie, które uzyskały średnio 57%. Wielu uczniów uzyskało wyniki przeciętne – średnia wyników waha się od 51% do 56%.

 

Egzamin z matematyki okazał się dosyć trudny dla tegorocznych ósmoklasistów. Najwyższe średnie wyników były w województwach mazowieckim i małopolskim (tylko 31%). Nieco niższe wyniki uzyskały województwa zachodniopomorskie i świętokrzyskie (30%). Pozostałe średnie wyniki wojewódzkie z egzaminu z matematyki wahają się od 26% do 29%.

 

Poziom wykonania zadań z matematyki

  • Środek ciężkości rozkładu przesunięty jest w stronę niższych wyników – blisko 42% uczniów uzyskało ocenę w staninie 1–3 (czyli wyniki słabe lub bardzo słabe).
  • Najwięcej uczniów (stanin 3 – 22,4%) uzyskało wyniki poniżej przeciętnej.
  • Wyniki dobre i bardzo dobre (staniny 6 i 7) osiągnęło łącznie 18% uczniów, w tym tylko 0,67% uczniów z najwyższym możliwym wynikiem.
  • Rozkład jest asymetryczny – to oznacza, że matematyka jest trudna dla ósmoklasistów. Wyniki egzaminu są niskie i średnie, bardzo mała grupa uczniów otrzymała wysokie wyniki.

 
Poziom wykonania zadań z języka polskiego

  • Ponad połowa uczniów (57,86%) uzyskała wyniki przeciętne lub nieco powyżej przeciętnych (staniny 4–6).
  • Wysokie wyniki (staniny 7 i 8) uzyskało 13,7% uczniów – to uczniowie bardzo dobrze przygotowani.
  • Niskie wyniki (staniny 1–3) uzyskało 27,98% zdających, co oznacza, że ponad jedna czwarta uczniów potrzebuje dodatkowego wsparcia.
  • Rozkład wyników jest wyraźnie zrównoważony, z największą liczbą uczniów w środku skali, co sugeruje umiarkowany poziom trudności egzaminu i dobrą jego selektywność.

 
Poziom wykonania zadań z języka angielskiego

  • Największa część uczniów (staniny 4–6 – łącznie 58,91%) mieści się w przedziale wyników przeciętnych i dobrych.
  • Wysokie wyniki (staniny 6 i 7) uzyskało 32,87% uczniów, co świadczy o solidnym przygotowaniu znacznej części zdających.
  • Tylko 5,54% uczniów osiągnęło najniższy wynik (stanin 1), co oznacza, że bardzo słaby wynik był stosunkowo rzadki.
  • Rozkład wyników jest zrównoważony i przejrzysty, z lekko przesuniętym środkiem w kierunku lepszych wyników – co może świadczyć o umiarkowanym poziomie trudności egzaminu.

 
Poziom wykonania zadań z języka niemieckiego

  • Największa liczba uczniów (54%) znalazła się w staninach 3–5, czyli w przedziale wyników niskich i średnich.
  • 31% uczniów (staniny 6–8) osiągnęło wyniki powyżej średniej, co świadczy o dobrej znajomości materiału u tej grupy.
  • Nieliczni uczniowie (4,5%) uzyskali wynik bardzo słaby (stanin 1), co może świadczyć o problemach ze zrozumieniem treści lub o niewystarczającym przygotowaniu.

 
Więcej szczegółowych informacji zbiorczych o wynikach znajduje się na stronie egzaminy.operon.pl.

RAPORTY OGÓLNOPOLSKIE, SZKOŁY, KLASY I UCZNIA

Przypominamy, że raporty szkoły, klasy i ucznia generują się po wpisaniu wyników uczniów do panelu.

  • Raport z ogólnopolskimi wynikami próbnego egzaminu z Operonem jest dostępny dla wszystkich zainteresowanych.
  • Raport z wynikami szkoły otrzymują wyłącznie dyrektorzy szkół.
  • Raporty z wynikami klas są przekazywane do dyspozycji nauczycieli, którzy wprowadzili wyniki do panelu.
  • Indywidualne raporty ucznia także zostały przekazane do dyspozycji nauczycieli, którzy wprowadzili wyniki do panelu.

 
Gratulujemy wszystkim szkołom i dziękujemy za udział w listopadowej edycji
Ogólnopolskiego Próbnego Egzaminu Ósmoklasisty z Operonem.