Od dysgrafii do kaligrafii – jak ćwiczyć
19/05/2025Na etapie klas IV–VI wciąż rozwija się poziom graficzny pisma uczniów. Wystarczy kwadrans dziennie, aby znacząco poprawić, a następnie wyćwiczyć kształtne i estetyczne pismo. W tym celu warto zastosować nowy krój pisma – inny niż ten, którego dzieci uczyły się na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Sprawdzone zadania znajdą Państwo w serii Ortograffiti „Od dysgrafii do kaligrafii”. To ćwiczenia na materiale literowym, które są zróżnicowane pod względem stopnia trudności.
Rozwój czytelnego i estetycznego pisma oraz poprawa tempa pisania
Dodatkowej stymulacji w klasach IV–VI wymagają szczególnie dzieci ze stwierdzoną dysgrafią. Jednak w obecnych czasach, gdy technologia króluje nad pismem ręcznym, ćwiczenia z kształtnego pisania przydadzą się wszystkim uczniom. Jak podkreślają specjaliści, może: (…) też służyć uczniom młodszym i starszym, których poziom rozwoju i funkcjonowania w szkole odpowiada ich możliwościom (źródło: „Praca z uczniem z dysgrafią w klasach IV–VI. Trener Metody Ortograffiti”).Regularne ćwiczenia z serii Ortograffiti „Od dysgrafii do kaligrafii” wpływają na poprawę czytelności i estetyki pisma oraz tempa pisania.
Co w środku?
| ||
|
Efekty pracy z ćwiczeniami z serii „Od dysgrafii do kaligrafii”
- wzmocnienie koncentracji,
- poprawa w zakresie spostrzegawczości wzrokowej,
- poprawa sprawności ruchowej rąk (manualnej),
- wzrost poziomu umiejętności grafomotorycznych,
- utrwalenie właściwej postawy ciała przy pisaniu,
- wypracowanie poprawnych nawyków ruchowych dłoni, aby zapewniać lepszą jakość ruchów nadgarstka, dłoni i palców podczas rysowania i pisania,
- utrwalenie właściwego chwytu narzędzia do pisania (jeśli uczeń zaakceptuje propozycję zmiany),
- utrwalenie właściwego kierunku kreślenia liter,
- poprawa czytelności i estetyki pisma oraz szybsze tempo pisania,
- sprawienie, by pisanie stało się mniej uciążliwe i męczące fizycznie.
Nowy krój liter dla klas IV–VI
W serii Ortograffiti „Od dysgrafii do kaligrafii”, przeznaczonej dla uczniów klas IV–VI, zastosowano krój liter z publikacji Jane Taylor Handwritting: „A teacher’s Guide” (David Fulton Publishers, 2001). To pismo wyróżnia się m.in. prostotą. Zostało ono dopasowane naturalnie do stosowanych przez uczniów klas III i IV praktyk i strategii pisania.
Praktyki i strategie pisania zaobserwowane u uczniów, m.in.:
|
| Przykład pisma zastosowanego w serii „Od dysgrafii do kaligrafii” |
Specjaliści radzą, aby na samym początku pracy nad rozwojem graficznym pisma ustalić z uczniami zasadę, w myśl której codziennie poświęcą oni przynajmniej 20 minut na trening kształtnego pisma. W przypadku uczniów z dysgrafią czas warto jednak ustalić indywidualnie – warto zwrócić uwagę na możliwości psychofizyczne ucznia (zmęczenie ręki piszącej).
Obie części publikacji można nabyć również jako zestaw.
Więcej przydatnych wskazówek znajdą Państwo w kursie „Praca z uczniem z dysgrafią w klasach IV–VI. Trener Metody Ortograffiti”.