kobieta litery mowi
Na początku roku szkolnego warto przypomnieć o trwającej do końca 2024 r
. kampanii: „Pracuję z głosem”. Głos w pracy nauczyciela to jedno z podstawowych i mocno eksploatowanych narzędzi codziennej pracy. Jak się z nim obchodzić, aby go nie forsować, nie zniszczyć, nie stracić i uniknąć wszelkich chorób? Jak odpowiednio dostosowywać go w tak hałaśliwym środowisku pracy, jakim jest szkoła?

 

Cele kampanii „Pracuję z głosem”

Statystyki pokazują, że choroby narządu głosu należą do najczęściej występujących chorób przewlekłych w Polsce (wśród diagnozowanych znajdują się na trzecim miejscu). Nauczyciele używają głosu przez wiele godzin, prowadząc lekcje przez dziesięć miesięcy w roku. Warto zatem zadbać o optymalne warunki pracy z głosem oraz jego prawidłową emisję. Kampania „Pracuję z głosem” promuje te działania oraz zachęca do profilaktyki i badań diagnostycznych w celu zapobiegania chorobom narządu głosu. Upowszechnia także leczenie i rehabilitację zaburzeń głosu.

Konferencja „Zdrowy głos w pracy nauczyciela”

30 września odbędzie się konferencja „Zdrowy głos w pracy nauczyciela”, którą organizuje Centralny Instytut Ochrony Pracy. Odbędzie się ona w formie zdalnej. Dowiedzą się Państwo dzięki niej, jak zapobiegać zaburzeniom narządu głosu i jak go rehabilitować.

Szczegółowe informacje zostaną udostępnione wkrótce w serwisie kampanii.

Jak nauczyciel może zadbać o swój narząd głosu? 

Wszyscy polscy specjaliści z dziedziny foniatrii i laryngologii podkreślają w swoich pracach, że najskuteczniejszym sposobem zapobiegania zaburzeniom emisji głosu jest usunięcie czynników wpływających na dysfunkcję – podkreślają autorzy pracy  Podstawy higieny narządu głosu w pracy nauczycieli i wykładowców załączonej na stronie kampanii „Pracuję z głosem”.

O co powinien zadbać nauczyciel, by nie stracić głosu? Co może zapewnić dyrekcja, aby pracownik miał możliwość zadbania o swoje narzędzie pracy i nie musiał forsować głosu?

  • Podstawą jest praca nad odpowiednią techniką emisji głosu: właściwy sposób oddychania, fonacji i artykulacji oraz wzajemna koordynacja i prawidłowa czynność przestrzeni rezonacyjnych.
  • Dyrekcja powinna zadbać o higienę środowiska pracy: właściwą wilgotność i temperaturę powietrza, ale także o m.in. akustykę pomieszczenia i natężenie hałasu.
  • Wskazane jest zapewnienie nauczycielom specjalistycznej opieki interdyscyplinarnego zespołu, w skład którego wchodzą lekarz laryngolog, foniatra, patolog mowy i języka, fizjoterapeuta, trener głosowy, psycholog, pulmonolog, alergolog oraz neurolog.
  • Nauczyciel powinien pamiętać o dbaniu o ogólny dobry stan zdrowia: aktywności fizycznej, zapobieganiu infekcjom górnych dróg oddechowych, kontrolowaniu chorób przewlekłych (np. alergii, chorób refluksowych).

 
Materiały i informacje dotyczące pracy z głosem

Akcja trwa do końca 2024 r. Wszystkie materiały i przydatne dla nauczycieli treści znajdują się na stronie internetowej Centralnego Instytutu Ochrony Pracy. Znajdą tutaj Państwo informacje o tym, jaki wpływ ma stres na głos, oraz o higienie narządu głosu podczas pracy przed lekcją i w jej trakcie.

 

Źródło:

Kampania Pracuję z głosem, https://www.ciop.pl/CIOPPortalWAR/appmanager/ciop/pl?_nfpb=true&_pageLabel=P67200169181715243469995 (dostęp: 9.09.2024 r.).