Wyzwania nauczyciela: Czytanie ze zrozumieniem – kluczowa umiejętność nie tylko na języku polskim
09/12/2019Czytanie jest procesem poznawczym, jedną z niezbędnych umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji. Umożliwia odbiór informacji przekazywanych za pomocą języka pisanego. Dr. Seuss – popularny autor książek dla dzieci, twierdzi, że „im więcej się czyta, tym więcej można się dowiedzieć”. Ważne jest jednak przede wszystkim to, by wiedzieć, o czym się czyta.
Czytanie ze zrozumieniem przydaje się nie tylko w szkole, ale także w pracy i życiu codziennym. Dzięki niemu odkrywamy i rozumiemy znaczenie oraz sens słów, zdań i całego tekstu Bez wątpienia czytanie bez zrozumienia utrudnia życie wszystkim – również dorosłym.
Istota czytania ze zrozumieniem
Zdecydowana większość z nas potrafi czytać – wskaźnik analfabetyzmu w Polsce wynosi zaledwie 0,3%, jednak jedynie 56% Polaków przyznaje, że cokolwiek czyta. Przeprowadzane badania pokazują, że 77% Amerykanów, 47% Polaków i 28% Szwedów ma problemy ze zrozumieniem tego, co czyta. Czy zatem nie doświadczamy analfabetyzmu wtórnego lub funkcjonalnego? Powinniśmy nie tylko częściej czytać, ale przede wszystkim rozwijać umiejętność rozumienia tego, co czytamy – powinniśmy uczyć myślenia.
Odkrywanie sensu słów i zdań oraz kojarzenie ze sobą fragmentów tekstu oraz ich zapamiętywanie stanowią sedno czytania ze zrozumieniem. Można wyróżnić cztery poziomy rozumienia tekstu:
- rozumienie poszczególnych słów i zwrotów,
- poznanie szczegółowych informacji,
- skupienie się na myśli przewodniej,
- zrozumienie sensu całego tekstu.
Od poziomu rozumienia tekstu, posługiwania się informacją i jej wykorzystania zależy świadomy proces uczenia się przez ucznia. Wiedza buduje się w umyśle ucznia na skutek rożnych doświadczeń, w tym doświadczeń czytelniczych. Podawczy sposób prowadzenia lekcji służy przekazaniu informacji, w efekcie uczeń dowiaduje się tylko, czego ma się nauczyć. Natomiast dobrze zaplanowany proces dydaktyczny uwzględnia uczenie się ucznia przez słuchanie, czytanie, obserwację, doświadczanie i inne działania. Czytanie w tym procesie jest niezbędnym narzędziem.
Ruszyła druga edycja kursu – „Czytanie ze zrozumieniem jako niezbędna umiejętność w procesie uczenia się ucznia
w starszym wieku szkolnym nie tylko na języku polskim”
Do 30 grudnia można przystąpić do kursu – „Czytanie ze zrozumieniem jako niezbędna umiejętność w procesie uczenia się ucznia w starszym wieku szkolnym nie tylko na języku polskim (DRUGA EDYCJA)”.
Prezentowany kurs ma za zadanie wyposażyć nauczyciela w umiejętności prowadzące do:
- wykorzystania czytania jako narzędzia do pracy ucznia na lekcji, pracy w domu i rozwoju osobistego oraz czynności, którą należy zorganizować (od czytania poleceń i tekstów z podręcznika po teksty o różnym charakterze oraz organizacji graficznej: wykresy, mapy, grafy, tabele itp.),
- zaplanowania czytania lektur w sytuacji lekcyjnej,
- tworzenia poleceń i technik zwiększających umiejętność czytania ze zrozumieniem,
- budowania strategii podnoszenia poziomu rozumienia treści czytanych przez uczniów,
- tworzenia narzędzi do pracy z tekstem edukacyjnym, rozumianym jako przedmiot badań ucznia i zdobywania umiejętności.
Głównym celem kursu jest usprawnienie pracy na lekcji poprzez stwarzanie sytuacji dydaktycznych z wykorzystaniem czytania i pracy
z tekstem. Ponadto kładzie on duży nacisk na podnoszenie jakości edukacji i zmianę podawczego sposobu prowadzenia lekcji na rzecz aktywizacji uczniów.
EFEKTY KURSU:
Uczestnik pozna mechanizmy uczenia się za pomocą aktywnego czytania. Ponadto będzie potrafił:
- tworzyć polecenia, narzędzia i formy pracy z wykorzystaniem czytania na lekcji,
- zaplanować proces rozwoju umiejętności czytania,
- aktywizować ucznia na lekcji przez działanie oparte na manipulowaniu informacją pozyskaną z tekstu,
- wykorzystać proces czytania w działaniach pozalekcyjnych ucznia.
Kurs składa się z trzech modułów i kończy się egzaminem online. Każdy moduł dotyczy innego zagadnienia. Na realizację jednej części przeznaczono około 2 tygodni. W materiałach szkoleniowych można znaleźć artykuły oraz odniesienia do książek i filmów, które wzbogacą wiedzę na temat danego zagadnienia.
HARMONOGRAM KURSU
Autorką kursu jest Anna Adryjanek – polonistka i tutorka z wieloletnim doświadczeniem. Od wielu lat organizuje metodykę i dydaktykę pracy
z uczniami o SPE. Współautorka publikacji: „Uczeń z dysleksją w szkole”, „Uczeń z dysleksją w domu”, zeszytów „Czytam ze zrozumieniem”
oraz autorka innych publikacji i artykułów na tematy związane z praktycznymi aspektami dydaktyki. Prowadzi szkolenia i zajęcia we współpracy
z UG, CEN, PTD i in. na temat pracy z uczniem z dysleksją w starszym wieku szkolnym.
Udział w kursie jest bezpłatny. Zapraszamy do zapisów na kursy.operon.pl. Do kursu można przystąpić w dowolnym momencie jego trwania
(do 30 grudnia 2019 r.).