Spójrzmy prawdzie w oczy – przygotowanie do egzaminu maturalnego czy gimnazjalnego to nie praca przez ostatni rok nauki czy przysłowiowe 100 dni do matury. Nauczyciel podejmuje ten wysiłek od pierwszego dnia zajęć w pierwszej klasie. Jego zadaniem jest przekazanie niezbędnej wiedzy oraz rozwinięcie w uczniach określonych umiejętności przez cały okres nauki szkolnej. Egzamin zewnętrzny na koniec danego etapu edukacji powinien być tylko sprawdzeniem tego, w jakim stopniu uczeń te umiejętności opanował.

 
Wiadomo, jak wiele wiedzy umyka z młodej głowy w trakcie kartkówki czy sprawdzianu, a co dopiero na egzaminie końcowym, od którego często zależy przyszłość ucznia. Co zrobić, aby pomóc mu ten egzaminacyjny lęk opanować i zwiększyć jego szanse na dobry wynik?

 

Lęk przed nieznanym

Jednym z działań, które może podjąć dyrektor wraz z gronem pedagogicznym, jest zgłoszenie szkoły do egzaminu próbnegoPróbnej Matury z Operonem lub Próbnego Egzaminu Gimnazjalnego z Operonem. To świetna okazja, aby pokazać uczniom, jak będzie wyglądał prawdziwy egzamin państwowy, oswoić ich z procedurami, pozwolić na własnej skórze sprawdzić, jak szybko mija czas na napisanie odpowiedzi do zadań, a także odkryć, na ile rzeczywiście opanowali już wiedzę pozwalającą na zdanie egzaminu.

Zapisy do obu tych programów właśnie trwają. Aby zgłosić szkołę, należy wejść na stronę www.egzaminy.operon.pl i wypełnić formularz on-line.
 

Lęk przed porażką

Drugie działanie, które warto wprowadzić w szkole, to przeszkolenie nauczycieli, by wiedzieli, jak w profesjonalny sposób wspierać ucznia nie tylko od strony merytorycznej.

Zachęcamy do wzięcia udziału w kursie internetowym „Jak pomóc uczniom zdać egzamin gimnazjalny i maturalny. Warsztat motywacyjny
i narzędziowy”. Podczas tego kursu poznają Państwo praktyczne techniki motywacyjne oraz sprawdzone sposoby na wzmocnienie w uczniach wiary we własne siły. Będzie też okazja do poznania ćwiczeń ułatwiających obniżenie poziomu stresu.

Kurs jest dostępny na stronie www.kursy.operon.pl/kursy/zdacegzamin.

Takie kompleksowe podejście do przygotowania się do egzaminu końcowego może pomóc zarówno Państwu, jak i Państwa uczniom pracować z większym spokojem, a w efekcie uzyskać lepsze wyniki.