Indywidualny Profil Ucznia, bo o nim mowa, jest generowany na podstawie wprowadzanych przez nauczyciela wyników z testów. Pokazuje poziom wiedzy ucznia na poszczególnych etapach przygotowań do egzaminu, począwszy od klasy szóstej. Wskazuje te umiejętności, nad którymi należy intensywniej popracować. Tym samym ułatwia precyzyjne zaplanowanie przygotowań do egzaminu ósmoklasisty i opracowanie strategii dla każdego ucznia z osobna.

 

Na stronie operon.pl/egzaminosmoklasisty we wrześniu udostępniliśmy diagnozy do realizacji na początku roku szkolnego. Widzimy, że cieszą się one dużą popularnością, a to oznacza, że są bardzo pomocne do weryfikacji wiedzy dzieci „na starcie”. W tym miesiącu zostaną zamieszczone kolejne testy ‒ śródroczne, dzięki którym możliwe będzie sprawdzanie postępów pracy ucznia w trakcie roku szkolnego. Wszystkie testy są do pobrania w wersji pdf. Zawierają zadania typu egzaminacyjnego i sprawdzają ten zakres materiału, który aktualnie jest realizowany (zgodnie z harmonogramem podstawy programowej). Można je realizować w podziale na grupy.

Z diagnoz i testów mogą korzystać wszyscy nauczyciele języka polskiego i matematyki, uczący w klasach 6, 7 i 8. Wyniki, jakie uczniowie uzyskają z poszczególnych testów, również z Próbnego Egzaminu Ósmoklasisty, nauczyciele mogą wprowadzić do specjalnego systemu. Jest on dostępny bezpłatnie po zalogowaniu się w serwisie Operon. Jego obsługa jest prosta i dostosowana do realiów szkolnych (np. nauczyciel może zaznaczyć nieobecność ucznia na danym teście czy podzielić klasę na zespoły i wprowadzać osobno wyniki poszczególnych grup).
Po wprowadzeniu wyników z danego testu nauczyciel otrzymuje szczegółowy raport dotyczący umiejętności egzaminacyjnych każdego ucznia w klasie. Może porównywać postępy ucznia, generując zestawienie wyników uzyskanych na poszczególnych testach. Ma także możliwość sprawdzić, jak dziecko wypada na tle klasy. Te zestawienia po wydrukowaniu mogą być przydatne podczas zebrań z rodzicami czy przy omawianiu planu pracy z uczniem.

W ramach języka polskiego raport pokazuje poziom opanowania obszarów:

  • kształcenie literackie i kulturowe,
  • kształcenie językowe,
  • tworzenie wypowiedzi,
  • samokształcenie,
  • umiejętność pisania wypracowań.

 
W przypadku matematyki raport pokazuje poziom opanowania umiejętności:

  • sprawność rachunkowa,
  • wykorzystanie i tworzenie informacji,
  • rozumowanie i argumentacja.

 
Z obu przedmiotów nauczyciel otrzymuje także informację, z jakimi typami zadań uczeń radzi sobie dobrze, a z którymi ma kłopot. Dzięki Indywidualnemu Profilowi Ucznia może więc bardzo dokładnie zaplanować cykl powtórek i zindywidualizować przygotowania do egzaminu ósmoklasisty już od klasy szóstej.