Polska należy do krajów z najmniejszą liczbą lekcji matematyki w Europie. Tak wynika z najnowszego raportu Eurydice, europejskiej sieci informacji o edukacji.  Wyniki polskich uczniów w badaniu PISA są paradoksalnie znakomite, mimo że nauce kluczowych umiejętności nie poświęcamy wcale dużo czasu.

Dane do raportu Eurydice zostały zebrane za pomocą wspólnego kwestionariusza Eurydice i OECD. Z zestawienia wynika, że w szkole podstawowej główny nacisk kładzie się na naukę czytania i pisania w języku ojczystym. Przeciętny odsetek dla krajów UE to ok. jedna czwarta czasu nauczania przeznaczonego na nauczanie wszystkich przedmiotów, przy czym w Polsce wynosi on 17,9 proc. dla szkół podstawowych i 12,2 proc. dla gimnazjów.

Z kolei nauce matematyki polscy uczniowie poświęcają łącznie 289 godzin w ramach klas 4–6 szkoły podstawowej (13,5 proc. wszystkich zajęć) oraz tyle samo czasu w gimnazjum (10 proc.). To jeden z najmniejszych wyników wśród państw objętych badaniem Eurydice. Podobna liczba godzin matematyki, co w Polsce, jest także w Grecji. Za to we Francji liczba ta jest średnio (w przeliczeniu na jeden rok szkolny) o połowę wyższa. Znacznie więcej niż w Polsce lekcji matematyki jest też w Hiszpanii, Danii, Estonii czy Finlandii.

Jedną dziesiątą czasu nauki w gimnazjach uczniowie w Polsce poświęcają na naukę języka obcego. To jeden z najwyższych współczynników w UE. Relatywnie więcej czasu na naukę języka poświęcają tylko uczniowie z Estonii. Ponad jedną dziesiątą czasu lekcyjnego polska młodzież poświęca także na nauki przyrodnicze.