Warto zacząć od nazewnictwa. Zamiast zapraszać uczniów na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (u większości budzi to lęk) czy wyrównawcze (trudno uwierzyć, że ma się moc), zaproponujcie wstąpienie do Klubu Ortograffiti. Uczenie się, nawet to wymagające zwiększonego wysiłku, powinno się kojarzyć z przyjemnością, spotkaniem, zabawą. Wstąpienie ucznia do klubu nie stawia go w roli słabszego, gorszego, wręcz przeciwnie – jest wyróżnieniem. Potem zaproście dzieci do realizacji wspólnych projektów, najlepiej takich, które integrują całą społeczność szkolną, nie tylko uczniów z trudnościami w uczeniu się. Może spodoba Wam się projekt Starsi młodszym?

 

Starsi Młodszym – opis projektu

Uczestnikami są uczniowie klas IV–VIII, członkowie Klubów Ortograffiti, oraz uczniowie klas I–III, do których uczniowie starsi, pod opieką nauczyciela prowadzącego, kierują swoje działania. Realizacja tego projektu przynosi wymierną korzyść zarówno starszym uczniom, którzy występują w nim w charakterze organizatorów, jak i młodszym, będącym uczestnikami zabaw odbywających się w ramach projektu. Uczniowie starsi, najlepiej z klas V–VI oraz VII–VIII, mają za zadanie przygotować zabawy i konkursy ortograficzne utrwalające poprawną pisownię dla uczniów z klas młodszych. Jedno zadanie/przedsięwzięcie zaplanowane jest na jeden miesiąc roku szkolnego i w zależności od wybranej formy jest przeznaczone dla całej klasy lub grupy dzieci z danej klasy, np. dla członków Klubu Przyjaciół Bratka. Wszystkie zadania przygotowane w ramach projektu są dostosowane do wieku odbiorców oraz sprzyjają utrwalaniu zasad ortograficznych. Uczniowie starsi – dzięki temu, że przygotowują zadania – zgłębiają tajniki ortografii oraz doskonalą tempo i technikę czytania, a przede wszystkim budują poczucie własnej wartości. Dużą korzyścią tego projektu jest też integracja środowiska uczniów młodszych i starszych.
 

Zadania na każdy miesiąc, począwszy od września

1. Czytanie na szkoły powitanie (wrzesień). Uczniowie starsi udają się do wybranej klasy pierwszej, gdzie czytają dzieciom bajkę „O narodzinach Bratka”. Następnie każde z dzieci uczestniczących w zajęciach wita się z maskotką Bratka. Pierwszoklasiści rysują postać Bratka lub ilustrują wspomnienie z wakacji. Z prac dzieci powstaje okolicznościowa wystawa. Dodatkowo organizatorzy prowadzą rozmowę z pierwszoklasistami dotyczącą rozpoczęcia nauki w szkole i znajomości liter (prezentują alfabet sensoryczny).

2. Konkurs Zakładka dla Bratka (październik). Uczniowie wcielają się w rolę organizatorów konkursu plastycznego dla najmłodszych, który przygotowany jest w ramach obchodów Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów klas II–IV. Młodsi uczniowie wykonują i ozdabiają zakładkę do książki, a czwartoklasiści umieszczają na niej dodatkowo wyrazy z trudnością ortograficzną. Po ocenieniu prac następuje wręczenie dyplomów i drobnych nagród oraz wyeksponowanie zakładek na wystawie pokonkursowej, na przykład w bibliotece szkolnej, lub zorganizowanie kiermaszu, podczas którego zakładki są sprzedawane.

3. Odlotowy konkurs Ortobratkowy (listopad). Konkurs organizują starsi uczniowie w wybranym Klubie Przyjaciół Bratka w porozumieniu z nauczycielem prowadzącym zajęcia. Do przeprowadzenia konkursu niezbędne są karty „Ortobratki”, w zależności od liczby uczestników: 2–4 zestawy. Uczniowie organizujący konkurs ustalają reguły współzawodnictwa oraz dbają o jego przebieg. Rozgrywka rozpoczyna się od tego, że grają dwie lub więcej (zależnie od liczby uczestników) pary uczniów. Wygrany z jednej pary gra z wygranym z drugiej pary itd. Można też wyłonić trzecie i czwarte miejsce. Zwycięska drużyna wybiera w nagrodę zabawę lub edukacyjną grę planszową, które są wykorzystane na zakończenie zajęć.

 
Prawda, że można? Pomysły na kolejne miesiące oraz mnóstwo innych ciekawych projektów znajdziecie w Multitece. No i zarejestrujcie swoje Kluby Ortograffiti!

 

Autorką projektu Starsi młodszym jest Marta Kuczyńska – Liderka Ortograffiti.