Ponad 4,5 miliona dzieci i młodzieży rozpoczęło 1 września nowy rok szkolny. Większość z nich w tym roku nie odczuje wprowadzonych zmian. Te w większym stopniu dotkną nauczycieli.

W tym roku zmiany dotyczą pierwszo- i szóstoklasistów, uczniów ostatnich klas gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych.

Dzieci sześcioletnie zamiast do 1. klasy poszły do zerówki. Część z nich po raz drugi, co nie znaczy, że będą uczyły się tego samego. Zmieniła się podstawa programowa, a wydawnictwa przygotowały podręczniki, w których integralną częścią jest nauka czytania i pisania, a nie tylko przygotowanie do niej. Część siedmiolatków po raz drugi uczęszczać będzie do klasy 1. Tu podręczniki się nie zmieniły i na barkach nauczycieli spoczęło poszukiwanie dodatkowych materiałów, które zainteresują dzieci i pozwolą im się rozwijać.

Uczniowie klas szóstych muszą przyzwyczaić się do myśli, że to nie koniec edukacji w szkole podstawowej. Z tego powodu nie podejdą do egzaminu szóstoklasisty i jeszcze przez dwa lata będą uczyć się w tej samej grupie rówieśniczej. Jest to też rocznik, który będzie potrzebował nowych podręczników, zgodnych jednocześnie z nową, jak i starą podstawą programową, z cyklem 8- i 9-letnim.

Uczniowie trzeciej klasy gimnazjum decydując o dalszej ścieżce kariery, będą mogli wybrać szkołę branżową, która podobnie jak technikum i liceum będzie kończyć się maturą i pozwoli kształcić się dalej na studiach licencjackich.

Uczniowie ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych otrzymali dodatkowe uprawnienia w związku z egzaminem maturalnym. Mogą nie tylko sfotografować swoją pracę, ale też odwołać się od wyniku.

Dla nauczycieli ważnymi zmianami są wycofanie godzin karcianych i skrócenie roku szkolnego. Wszyscy pedagodzy od tego roku objęci są wymogiem niekaralności oraz przepisami o odpowiedzialności dyscyplinarnej. Zmieniły się także kryteria rekrutacji dla nowych nauczycieli gimnazjów, zasadniczych szkół zawodowych (uczących przedmiotów ogólnokształcących), placówek wychowania pozaszkolnego, burs, młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii. Do podjęcia w nich pracy niezbędny jest dyplom magistra.

Ale nie samym dyplomem nauczyciel zyskuje swe miano. Dlatego korzystając z okazji, pragniemy życzyć wszystkim Państwu wiary w sens Waszej pracy, motywacji do jej podejmowania i uczniów, którzy rozumieją, że nauczyciel może być ich mistrzem.