Dzieci trzeba uczyć w szkole czytania, pisania, arytmetyki i SZTUKI.Błędem jest przesunięcie punktu ciężkości ku przedmiotom tradycyjnym kosztem przedmiotów artystycznych, takich jak plastyka, taniec czy muzyka. Sztuka wspiera naukę innych przedmiotów, wyzwala siłę pozwalającą pokonywać trudności oraz daje poczucie pewności, które motywuje do podejmowania coraz większych wysiłków w każdej dziedzinie. Andria Zafirakou jest o tym głęboko przekonana, dlatego z pasją odkrywa artystyczne talenty swoich uczniów.

Andria Zafirakou osiągnęła wielki sukces, bez wątpienia okupiony ogromnym wysiłkiem – jej szkoła, choć znajduje się w jednej z biedniejszych dzielnic Londynu, jest obecnie w czołówce pod względem wysokich kwalifikacji jej absolwentów. Stawiła czoła członkom młodocianych gangów, wprowadziła autorski program nauczania w szkole, a teraz jest nazywana najlepszym nauczycielem na świecie. Ta nauczycielka z Alperton Community School w Brent, północno-zachodniej dzielnicy Londynu, zdobyła nagrodę wartą milion dolarów, pokonując 30 000 startujących w konkursie nauczycieli ze 170 krajów.

Po ogłoszeniu wyników powiedziała:
– Nie miałam pojęcia, że mogę wygrać. Kiedy wywołali moje nazwisko, byłam zachwycona. Powoli zaczęło to do mnie docierać.

W swoim przesłaniu zwróciła się do władz edukacyjnych o dofinansowanie sztuki w szkołach.
Każde dziecko ma jakiś dar i to zależy od nauczyciela, czy ten dar odkryje – powiedziała. –Ostatnio miałam w klasie dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Było zaniedbane środowiskowo i mimo naszych wysiłków nie osiągało dobrych rezultatów. Ale po dwóch trudnych latach dokonał się przełom. W mojej artystycznej klasie ten uczeń stworzył naprawdę cudowny obraz i odkrył swój niezwykły dar. To dało mu pewność siebie i zmieniło jego życie. Nie tylko uświadomił sobie swój niesamowity talent, ale przede wszystkim zyskał wiarę w siebie, dzięki czemu rozpoczął studia akademickie. To potwierdza coś, w co zawsze wierzyłam – sztuka wspiera naukę innych przedmiotów, wyzwala siłę, która pozwala pokonywać trudności. Dlatego jestem tak bardzo sfrustrowana, widząc, jak rząd sukcesywnie tnie budżet przeznaczony na edukację artystyczną.

Światowe tendencje w edukacji są takie, by raczej zachęcać uczniów do studiowania tradycyjnych przedmiotów, takich jak matematyka, biologia, geografia czy języki. Przedmioty artystyczne są traktowane jako konieczny dodatek, dopełnienie, a nie jako równoważny składnik wykształcenia. To powoduje, że tysiące dzieci nigdy nie odnajdują swojego prawdziwego powołania. Powiedzmy sobie szczerze, nie wszystkie dobrze się czują w przedmiotach akademickich, wielu z nich jest raczej utalentowanych artystycznie.

Oczywiście chcemy, by nasi uczniowie pięli się po stopniach kariery edukacyjnej, ale nasza szkoła ma ambicje dać coś więcej – mówi Andria.
– Chcemy, by pomogła odkryć swoje pasje i stać się spełnioną osobą. Słuszność takiego podejścia podpowiada mi moje własne doświadczenie. Dorastałam w Londynie jako córka rodziców greckiego pochodzenia. To, że zostałam nauczycielką, nie było moim wyborem – ja to musiałam zrobić. Od zawsze wiedziałam, że to się kiedyś stanie. W szkole dla dziewcząt, do której uczęszczałam, moja miłość do sztuki wzrastała. Po ukończeniu nauki zaczęłam pracować w modzie. Podjęłam praktykę we wzornictwie materiałowym i zrobiłam mały pokaz mody. Moją pierwszą pracę jako nauczycielka rozpoczęłam właśnie w Alperton w 2005 roku. Byłam szczęśliwa, że mogę łączyć swoją miłość do nauczania z miłością do sztuki.

A dziś efektem tej miłości do nauczania i sztuki jest zwycięstwo w prestiżowym konkursie na najlepszego nauczyciela na świecie.

 
Na podstawie The Sun: https://www.thesun.co.uk/news/5870235/andria-zafirakou-rallying-call-extra-arts-funding/