„Kiedyś buk zwalił buk i pracą nuk przez ten buk przeszedł buk”*. Umiecie to rozszyfrować? Pewnie tak, bo znacie polską ortografię. Ale czy do prawidłowego zapisu dojdą uczniowie rozpoczynający naukę w szkole? Prawdopodobnie tylko niektórzy. Póki zatem nie nastąpi uproszczenie polskiej ortografii – jeśli w ogóle tak się stanie – musimy jej nauczać. Zasady potrafią być dużym ułatwieniem, choć nie dla wszystkich.

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej w Kątach k. Sochaczewa. Animator: Katarzyna Marczak

 
Projekt Jesteśmy przyjaciółmi Bratka, ortografia dla nas to nie lada gratka

Uczniowie klas III i IV w ramach projektu tworzą plakaty – każdy z inną zasadą ortograficzną. Piszą, rysują, dopasowują wyrazy do konkretnej zasady. Jest to dla nich nie tylko nauka, ale i świetna zabawa.

 

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej w Mirowie. Animator: Magdalena Boros

 
Projekt Ortograficzne bransoletki

Ortograficzne bransoletki okazały się hitem wśród czwartoklasistów. Utrwalanie zasad ortograficznych przypadło do gustu zwłaszcza młodym damom. Sama też sobie zrobiłam, a co tam... Niech koleżanki podziwiają:)

 

Klub Ortograffiti z Zespołu Szkół Specjalnych nr 8 w Tychach. Animator: Katarzyna Gajda
 

Projekt Łańcuch ortograficzny

Zadanie polegało na wyszukiwaniu zasad ortograficznych w zeszytach Ortograffiti. Kolejnym krokiem było wypowiedzenie ich własnymi słowami i zapisanie za pomocą programu komputerowego. Dzieci z pomocą nauczyciela wydrukowały zasady. Potem było wycinanie zasad i sklejanie z nich łańcucha. Uczniowie byli pod wrażeniem długości łańcucha choinkowego i chętnie zawiesili go na świątecznym drzewku.

 

Relacje z innych projektów można zobaczyć tutaj.

 

*http://www.jezykowedylematy.pl/2012/03/dlaczego-powinnismy-pisac-zgodnie-z-obowiazujaca-ortografia/