Statystycznie  co sekundę  14 osób zaczyna korzystać z mediów społecznościowych. Statshot szacuje, że czas spędzany przez nas w sieci znacznie wzrósł w 2020 roku, częściowo z powodu pandemii. Media społecznościowe zajmują ponad jedną trzecią naszego czasu online – spędzamy tam średnio prawie 2,5 godziny dziennie.

 

Aktywność młodzieży w social mediach i jej konsekwencje 

social media

Dyskusja na temat nadmiernego korzystania przez młodzież z internetu trwa od dawna. Obecnie ze względu na pandemię problem ten uwidocznił się jeszcze bardziej. Budowanie relacji, kształtowanie własnej tożsamości, wyrażanie siebie i poznawanie otaczającego świata toczy się w coraz większym stopniu w sieci.

Badania przeprowadzone w 2019 roku przez NASK „Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów” pokazują, że młodzi ludzie w wieku 13–17 lat spędzają w internecie codziennie średnio 4 godziny i 12 minut. W roku 2016  średnia ta wynosiła 3 godziny i 40 minut. Wśród najczęściej wymienianych aktywności 59,4% młodzieży wskazuje na korzystanie z serwisów społecznościowych, a na publikowanie zdjęć i filmów z własnym wizerunkiem – 58,8% badanych młodych ludzi. Natomiast swoją obecność na przynajmniej jednym tego typu portalu deklaruje prawie 100% nastolatków.

Liczne badania naukowe wskazują, że zbyt częste korzystanie z mediów społecznościowych może mieć negatywny wpływ na własną samoocenę. Zwiększa także ryzyko wystąpienia depresji, podwyższa poziom lęku. Może powodować problemy ze snem, zaburzenia odżywania, a w skrajnych przypadkach  – pogłębiać tendencję do zachowań autodestrukcyjnych.

Okres dojrzewania stawia przed młodym pokoleniem wiele wyzwań związanych z rozwojem psychospołecznym i kształtowaniem własnej tożsamości. Rzeczywistość kreowana w social mediach może wywoływać presję wynikająca z nierealistycznych oczekiwań wobec życia. Porównywanie się z wykreowanymi postaciami – celebrytami pokazującymi w sieci idealny, piękny świat – wywołuje poczucie gorszości, frustrację, lęk, smutek. Jest to szczególnie groźne, ponieważ młodzi ludzie często nie zdają sobie sprawy, że wizerunek budowany w sieci zwykle ma niewiele wspólnego z prawdziwym życiem.
 

Kampania #Bezpresji

Celem kampanii #Bezpresji realizowanej w ramach działań Polskiego Centrum Programu Safer Internet (PCPSI) jest zwrócenie uwagi na problem nierealistycznych modeli życia kreowanych w sieci na portalach społecznościowych.  „Chcemy pokazać, że refleksja nad tym, w jaki sposób tworzone są sieciowe profile, ile wysiłku trzeba włożyć w przygotowywane materiały, może pomóc młodym ludziom osiągnąć odpowiedni dystans do „liczenia like’ów”. Że warto czasem się wylogować, zadbać o swoje zainteresowania i relacje również poza siecią”
– ostrzega Anna Rywczyńska, Kierownik Działu Edukacji Cyfrowej NASK.

Kampania zachęca do dyskusji i refleksji nad tym, jak mądrze budować własną obecność w wirtualnym świecie oraz jak nabrać odpowiedniego dystansu do tego, co dzieje się w sieci. Materiały kampanii znajdą Państwo>> TUTAJ.

Niech czas ferii będzie czasem spędzonym z bliskimi, a nie przed ekranem smartfona.
 

Źródło: saferinternet.pl