Z czego uczyć edukacji zdrowotnej od września 2025 r., aby zrealizować w pełni założenia podstawy programowej? Wydawnictwo Operon przygotowuje podręcznik, w którym zastosowano nowoczesne, interdyscyplinarne podejście oparte na rzetelnych źródłach naukowych. Już teraz można pobrać broszurę – przewodnik z okazowym fragmentem podręcznika, zawierający wszystkie niezbędne informacje do przygotowania zajęć od nowego roku szkolnego.
Broszura do edukacji zdrowotnej – co w środku?
Podręcznik do edukacji zdrowotnej autorstwa Katarzyny Myrcik, Beaty Jakubik i Renaty Szymańskiej jest przeznaczony do nauczania w szkołach ponadpodstawowych (po dwa tomy dla liceum i technikum oraz dwa dla branżowej szkoły I stopnia). Realizuje wszystkie tematy obowiązkowe przewidziane w podstawie programowej oraz większość tematów fakultatywnych.
Zgodnie z założeniami twórców podstawy programowej przedmiotu, autorki zadbały o elementy wspierające nauczycieli w kształtowaniu odpowiednich postaw: poszanowanie dla godności i różnorodności człowieka, altruizm oraz prospołeczne postawy wobec zdrowia.
Cel. Edukacja zdrowotna ma kształtować kompetencje uczniów, które dotyczą dbałości o zdrowie przez całe życie, oraz budować potencjał zdrowotny własny i otoczenia.
Interdyscyplinarność. Nauczanie edukacji zdrowotnej wymaga współpracy z nauczycielami innych przedmiotów, które obejmują treści zbliżone lub związane z problematyką (m.in. przyrody, biologii, geografii, wychowania fizycznego, chemii, edukacji dla bezpieczeństwa, etyki) oraz współpracy z psychologiem szkolnym, pedagogiem szkolnym, pielęgniarką środowiska nauczania i wychowania lub higienistką szkolną.
Zajęcia z edukacji zdrowotnej będą mogli prowadzić nauczyciele: biologii, przyrody, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie i nauczyciele psycholodzy oraz
Edukacja zdrowotna ma mieć przede wszystkim charakter praktyczny. Dlatego rekomendowane są metody aktywizujące, w szczególności projekt edukacyjny, którego realizacja przez uczniów jest obowiązkowym elementem procesu dydaktycznego.
Przykłady projektów i aktywności na lekcjach edukacji zdrowotnej
* międzypokoleniowy piknik rekreacyjny * wizyta w ekologicznym gospodarstwie rolnym połączona z przygotowaniem posiłku * wizyta i zajęcia integracyjne w domu seniora * wizyta w gabinecie lekarskim * szkolny dzień sportu * zajęcia prowadzone przez starszych uczniów dla młodszych * przygotowanie przez uczniów postów o tematyce edukacyjnej na stronę szkoły * zorganizowanie wycieczki rowerowej * analiza etykiet produktów spożywczych * wizyta w instytucjach organizujących wolontariat promujący zdrowie * wyjście w naturę * projekty związane z rewitalizacją terenów zielonych * nakręcenie filmiku edukacyjnego na temat wybranego zagadnienia dotyczącego zdrowia
Zajęcia z edukacji zdrowotnej są nieobowiązkowe, a tym samym:
Zasady rezygnacji z edukacji zdrowotnej:
Liczebność grup
WAŻNE: Obowiązkowe spotkanie informacyjne na początku roku szkolnego
Co roku na początku roku szkolnego – przed rozpoczęciem cyklu lekcji z edukacji zdrowotnej – nauczyciel prowadzący wraz z wychowawcą musi zorganizować spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów niepełnoletnich oraz z uczniami pełnoletnimi.
Aby otrzymywać najnowsze informacje na temat edukacji zdrowotnej, a także mieć dostęp do materiałów i aktualnych wydarzeń, zachęcamy do zapisania się na listę mailową. Aktualności są na bieżąco wysyłane do grupy zapisanych nauczycieli.
Głównym celem projektu jest wdrożenie narzędzi optymalizujących procesy projektowe. Wartość projektu 60 331, w tym wkład Funduszy Europejskich 29 430.
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z nami