Myślenie twórcze, analityczne, umiejętność rozwiązywania problemów i szukania rozwiązań niesztampowych to bardzo ważne kompetencje potrzebne młodym ludziom. Trudno je kształtować, bazując jedynie na podstawie programowej. „Przy pomocy klocków uczniowie poznają tajniki kreatywnego myślenia oraz pracy zespołowej” – pisze na swoim blogu Przemek Staroń.

 

Budowanie przez budowanie

chlopiec korzysta z klockow lego na uczac sie matematyki

Już ponad dekadę temu prowadzono innowacyjne projekty edukacyjne, uwzględniające niestandardowe metody nauczania. Nauczyciele, po wprowadzeniu nowych sposobów, obserwowali wzrost skupienia uwagi i kreatywności uczniów, rozbudzenie ciekawości poznawczej.

Te pozytywne efekty pojawiały się stosunkowo szybko po wdrożeniu nietypowej metody budowania sytuacji edukacyjnych przez zabawę klockami LEGO. Z pozoru proste formy pobudzały rozwój intelektualny uczniów dzięki działaniu wielozmysłowemu. Włączenie dziecięcej zabawki do oddziaływań dydaktycznych zaowocował zrodzeniem się ciekawych projektów edukacyjnych. Wiele z nich wykroczyło daleko poza najbliższe otoczenie autora i stało się przykładem innowacji. Szerzej na temat niezwykłych efektów korzystania z klocków LEGO można przeczytać w artykule Krzysztofa Ciemciocha, który przypomina najlepsze przykłady projektów opartych na słynnych klockach.
 

Poza horyzont

Temat korzystania z nietypowych pomocy edukacyjnych nie milknie. Za sprawą programu Mistrzowie Budowania idea wykorzystywania klocków LEGO nie tylko do zabawy, ale też nauki w szkole, zatacza coraz szersze kręgi. Fizyka, matematyka, edukacja ekologiczna czy nawet fotografia stają się przystępniejsze dla uczniów, jeśli do nauczania wykorzysta się klocki. Takie metody nauczania wychodzą poza szablon podawczej formy lekcyjnej, są ciekawe, a przy tym kształcą myślenie poza schematem.

Wielkim orędownikiem tego nurtu w edukacji jest Przemek Staroń, który na własnych pomysłach i przykładach pokazuje, jak wiele treści da się skutecznie przekazać uczniom, wykorzystując LEGO. Udowadnia, że tematy z zakresu filozofii, relacji czy emocji z powodzeniem można realizować praktycznie i polisensorycznie. Zachęcamy Państwa, aby zbadać szczegóły edukacji opartej na klockach LEGO. „Skrzynka
z narzędziami” Przemka Staronia oraz strona internetowa Mistrzów Budowania opowiedzą Państwu wszystko, co trzeba wiedzieć o tych innowacjach w nauczaniu.

 

Źródło:

  1. Krzysztof Ciemcioch,  Klocki LEGO – rozwijanie kreatywności uczniów w cyfrowym świecie
  2. https://staron.is/skrzynka-z-narzedziami-lego-gry-i-ksiazki/
  3. mistrzowiebudowania.com