Uroczyste zakończenie roku szkolnego to dzień wyczekiwany bardzo intensywnie zarówno przez młodzież, jak i przez kadrę nauczycielską. Końcówka czerwca, gdy oceny są wystawione i uczniowie nie mają już motywacji do dalszej nauki, to dobry moment na nieszablonowe zadania, które sprawią, że okres oczekiwania na rozpoczęcie wakacji będzie nadal wartościowy i cenny.

Czas na współdziałanie

dzieci

Dla wielu nauczycieli i nauczycielek krótki moment przed samym zakończeniem roku szkolnego bywa źródłem dodatkowego stresu. Oprócz wielu sprawozdań i niezbędnych podsumowań, które należy przygotować, zniechęcenie uczniów do aktywnego korzystania z tradycyjnych zajęć powoduje dyskomfort i odbiera poczucie sprawstwa. To ostatnie jest ważne nie tylko dla kadry, lecz także dla samej młodzieży. Pomimo niechęci do podążania za zwykłym tokiem lekcji uczniowie nadal potrzebują wskazywania kierunku i mądrego organizowania czasu w szkole. Stąd też szczególnie końcówka roku szkolnego daje doskonały pretekst do zabezpieczenia potrzeb wychowanków i wspierania tych obszarów, które wcześniej musiały ustępować pola podstawie programowej.

Działania prointegracyjne i budujące twórcze współdziałanie pomogą zrealizować jeszcze wiele celów edukacyjnych. Uczniowie i uczennice, pracując razem nad ciekawymi projektami, rozbudzającymi ich ciekawość poznawczą i otwartość na siebie nawzajem, miło i praktycznie spędzą te ostatnie dni w ławkach szkolnych. Rozluźnienie atmosfery sprzyja szczególnie działaniom międzyprzedmiotowym, co niesie za sobą dodatkowy wymiar pedagogiczny.

Podsumowania w duchu integracji

Świadomość zrealizowania podstawowych celów na dany rok szkolny daje poczucie swobody przy doborze treści, które można jeszcze wdrożyć nawet po wystawieniu ocen. Zadania kierowane do uczniów w tym okresie mogą stanowić wartościowy dodatek do każdego przedmiotu, który będzie pełnił funkcję integrującą zespoły klasowe oraz pozwoli pokazać uczniom, jak dalece są oni odpowiedzialni za własne kształcenie. Zachęcenie podopiecznych do przygotowania wspólnie ciekawej prezentacji, projektu środowiskowego czy imprezy szkolnej angażującej lokalną społeczność pozwoli im utrwalać wiedzę i umiejętności zdobyte przez cały rok, a także pozostawi wiele pola na integrację i uruchomienie realnego poczucia wspólnotowości.

Po trudnym roku w cieniu pandemii i wojny w Ukrainie to obszary budujące kapitał na przyszłość, którymi warto szczególnie się zaopiekować. Wykorzystanie modelu tutoringu młodzieżowego, polegającego na tym, że starsi uczniowie uczą młodszych kolegów, to jeden ze sposobów na pracę u schyłku roku szkolnego. Materiały opracowane w tym okresie, takie jak ciekawe recenzje lektur, obejrzanych filmów czy spektakli, opisane i zebrane w albumie, mogą stanowić dobrą bazę do ciekawego powrotu do nauki po wakacjach. W materiale dla portalu EduNews znana belferka Danuta Sterna podpowiada, jak jeszcze ciekawie podsumować ten czas, pobudzając młodzież do dojrzałych refleksji. Serdecznie zachęcamy do inspirowania się sprawdzonymi sposobami.

Źródło:

1. Danuta Sterna, Cztery pomysły na zakończenie roku szkolnego, EduNews, https://edunews.pl/system-edukacji/szkoly/5864-cztery-pomysly-na-zakonczenie-roku-szkolnego  (dostęp: 13.06.2022).