Cyberprzemoc, nadużywanie nowych technologii i cyberhigiena – te tematy będą poruszone na szkoleniach zaplanowanych przez NASK. Oprócz tego zostanie zaprezentowany projekt Cyberlekcje 3.0. Ponadto uczestnicy szkoleń dowiedzą się, jak efektywnie korzystać z gotowych scenariuszy zajęć dotyczących cyberbezpieczeństwa.

 
Jaki jest cel szkoleń NASK skierowanych do kadry pedagogicznej i dyrekcji?

Celem projektu, który realizujemy z Ministerstwem Cyfryzacji, jest wspieranie nauczania o bezpiecznym korzystaniu z internetu poprzez dostarczenie gotowych narzędzi dydaktycznych do prowadzenia zajęć – zaznacza NASK.

Czego można spodziewać się w czasie szkolenia? Dowiedzą się Państwo wszystkiego na temat:

  • aktualnych trendów w zakresie cyberbezpieczeństwa,
  • skutecznych reakcji i działań w obliczu cyberzagrożenia,
  • sprawdzonych sposobów na przeciwdziałanie cyberprzemocy,
  • rozwiązań przydatnych w ograniczeniu nadużywania nowych technologii.

 
Ważne! W tej edycji projektu nauczyciele zdobędą także kompetencje w opracowywaniu i wdrażaniu skutecznych polityk dotyczących cyberhigieny w szkołach.

Terminy i miasta, w których odbędą się szkolenia 

W pierwszym półroczu roku szkolnego 2025/2026 szkolenia zostaną przeprowadzone w sześciu miastach. W drugim semestrze odbędzie się kolejny cykl szkoleń z zakresu cyberbezpieczestwa.

Harmonogram na I semestr:

  • 30 września, Warszawa
  • 9 października, Wrocław,
  • 21 października, Katowice,
  • 6 listopada, Szczecin,
  • 20 listopada, Gdańsk,
  • 1 grudnia, Łódź. 

Co należy zrobić, aby wziąć udział w szkoleniu? 

Szkolenie jest bezpłatne, ale liczba miejsc jest ograniczona, a decyduje kolejność zgłoszeń. Obowiązuje rejestracja na szkolenia za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego.

Po zakończeniu szkolenia uczestnicy otrzymają zaświadczenia.

Cyberlekcje 3.0 – materiały dydaktyczne dla nauczycieli

Cyberlekcje to 18 scenariuszy zajęć lekcyjnych opracowanych przez ekspertów NASK.

Obszary tematyczne Cyberlekcji 3.0: 

  • metody przeszukiwania internetu, bezpieczeństwo oraz prywatność w internecie,
  • relacje oraz wizerunek i tożsamość w internecie,
  • zagrożenia w sieci oraz niebezpieczne i szkodliwe treści,
  • bezpieczne zarządzanie danymi, poszanowanie praw autorskich,
  • nadużywanie nowych technologii i dobrostan psychiczny.

 
Scenariusze są dostosowane do wymagań obowiązujących na poszczególnych etapach edukacyjnych. Opracowano 2 scenariusze dla klas I–III, 3 scenariusze dla klas IV–VI, 4 scenariusze dla klas VII–VIII oraz 9 scenariuszy dla klas szkół ponadpodstawowych.

Projekt jest realizowany przez NASK i Ministerstwo Cyfryzacji.

Źródła:

  1. Szkolenia dla nauczycieli i dyrektorów, https://cyberprofilaktyka.pl/projekt-62/szkolenia-dla-nauczycieli-i-dyrektorow.html (dostęp: 22.08.2025 r.).
  2. Materiały do cyberlekcji 3.0, https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/materialy-do-cyberlekcji-30 dostęp: 22.08.2025 r.).