Doświadczenie zawieszenia w przestrzeni edukacji zdalnej przez wiele miesięcy i niejasne perspektywy na przyszłość negatywnie wpływają na poczucie stabilności nie tylko uczniów. Rosną emocje związane z przesuwaniem daty powrotu do nauczania stacjonarnego i przedłużaniem się obecnej sytuacji.

 

Zdalne zawieszenie 

smutny chlopiec nauka zdalna

System zdalnego nauczania, wymuszony sytuacją pandemii, został zbudowany dzięki reakcji nauczycieli oraz adaptacji uczniów. Umiejętne manewrowanie dostępnymi środkami oraz szybkie podnoszenie kwalifikacji z zakresu technologii i komunikacji wśród kadry szkół i placówek oświatowych zdają się nie zaspokajać w pełni wszystkich potrzeb społeczności szkolnej. Uczniowie w dotkliwy sposób odczuwają brak bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami oraz z nauczycielami. Badacze alarmują, że konieczność spędzania przez uczniów większości dnia przy komputerze umożliwiającym odbywanie nauki zdalnej przyczynia się do pogłębienia problemu ich uzależnienia od nowych technologii. Rośnie liczba dzieci zgłaszających znaczne obniżenie nastroju oraz stany lękowe.
 

Jak zmienić to, co zmienić należy?

Podczas gdy kadra szkół szuka coraz lepszych sposobów na aktywizowanie uczniów w czasie lekcji, zwraca się uwagę na spadającą skuteczność wszystkich dostępnych sposobów. Zauważa się narastające trudności nauczycieli w kontakcie z uczniami po drugiej stronie ekranu. Deficyt kontaktów międzyrówieśniczych oraz nadmiar czasu spędzanego przy urządzeniach ekranowych skutkują problemami psychologicznymi dzieci i młodzieży. Badania już teraz dają niepokojące wyniki. Specjaliści wskazują na wzrost liczby młodych ludzi uzależnionych od internetu czy komputera przy jednoczesnym spadku nastroju, poczucia własnej wartości i bezpieczeństwa. Nie są to pierwsze głosy na temat kryzysów wśród uczniów, ale wybrzmiewają coraz silniej.

Padają też ważne pytania na temat tego, czy doświadczenia ostatniego roku pozwolą na wprowadzanie reform skrojonych na miarę nowoczesnej młodzieży. Młodzi ludzie potrzebują szkół przygotowujących ich do zupełnie nowej przyszłości. Wiele refleksji w tym temacie zawarł w swoim artykule znany edukator i coach Jarosław Kordziński. O jego spostrzeżeniach mogą Państwo przeczytać na łamach magazynu Wszystko Co Najważniejsze. 
 

ŹródłoWszystkoCoNajwazniejsze.pl