Czy niebawem będziemy żyć w zupełnie innym alternatywnym, cyfrowym świecie, znanym dotychczas jedynie z powieści science fiction? Oryginalne znaczenie słów składających się na termin metaverse  meta (poza) i universe (świat) może budzić niepokój – oznacza dla nas wszystkich duże zmiany. Ale czy jesteśmy na nie gotowi? 

 

Metaverse – co o tym wiemy?

metaverse

Na wstępie należy zaznaczyć, że metaverse jest obszarem bardzo dynamicznym, zyskującym na znaczeniu. Dowodem na to może być chociażby ogłoszenie Marka Zuckerberga w październiku 2021 r. dotyczące zmiany nazwy firmy Facebook na Meta i planowane dodatkowe zatrudnienie 10 tys. osób. Twórca giganta mediów społecznościowych zaznaczył, że jednym z głównych celów jest stworzenie wirtualnego świata Metaverse, o którym zresztą mówił wielokrotnie i otwarcie.

W artykule pt. Metaverse. Nasza przyszłość wymarzona? czytamy: Intencją Mety są działania mające umożliwić w pełni zdalną edukację, funkcjonowanie firm, załatwianie wszelkich spraw w urzędach, udział w życiu towarzyskim i kulturalnym, opiekę medyczną, zakupy – w istocie zastępując wszystkie (może jednak tylko prawie wszystkie?) nasze codzienne czynności wykonywane obecnie w realnym świecie i tylko wspomagane cyfrowymi technologiami – mówi Profesor Michał Kleiber na łamach magazynu „Wszystko Co Najważniejsze”.

Temat postępującej wirtualizacji jest poddawany wielu dyskusjom. Sami na co dzień obserwujemy, jak technologia coraz bardziej wkracza w nasze codzienne życie. Świat cyfrowy wielu z nas intryguje. Lecz czy możemy sobie wyobrazić funkcjonowanie w pełni alternatywnej rzeczywistości, w której jesteśmy reprezentowani przez awatary, chodzące za nas na spacery, trzymające za rękę swojego partnera, podróżujące po całym świecie, może nawet rozmawiające z nieżyjącymi? Czy taka rzeczywistość rodem z filmów science fiction nas przeraża? A może jednak przede wszystkim fascynuje? Czy zatem takie kierunki studiów, jak Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe będą cieszyć się rosnącym zainteresowaniem?

Badania i kierunki rozwoju metaverse nie mogą pominąć kwestii związanych z kontaktami międzyludzkimi. Społeczności cyfrowe istnieją już od dawna. Każdego miesiąca wzrasta liczba użytkowników oraz czas, który spędzamy na różnych platformach społecznościowych. Pandemia tylko przyspieszyła ich rozwój i dzisiaj zdalne uczestnictwo w wydarzeniach już nas tak bardzo nie dziwi. Powszechne stały się zdalne porady lekarskie, zdalne lekcje, zdalne uczestnictwo w ślubie, spotkaniach biznesowych czy nawet pogrzebie. Według szacunków ekspertów najbliższe 10 lat może istotnie zmienić obraz otaczającej nas rzeczywistości, a prowadzenie szerokich, innowacyjnych działań i powszechne wdrożenie technologii 5G jest kluczem do rozwoju metaverse. Z drugiej strony liczba kontrowersji, badań i pytań rośnie równie szybko jak liczba zwolenników wprowadzania cyfrowej rzeczywistości alternatywnej. Przyjrzyjmy się jedynie nauce zdalnej i zatrzymajmy się na chwilę przy analizie jej globalnych skutków.
 

Czy grozi nam ubóstwo edukacyjne?

W wyniku pandemii do 70% wzrósł odsetek dziesięciolatków, którzy nie potrafią przeczytać ze zrozumieniem prostego tekstu (wzrost wskaźnika ubóstwa edukacyjnego (ang. learning poverty) o 17%) – to wniosek raportu opublikowanego przez UNICEF. Kryzys pandemiczny spowodował zatrzymanie systemów edukacyjnych na całym świecie. Wśród wielu konsekwencji nauki zdalnej możemy znaleźć również przerażające informacje dotyczące wzrostu wskaźników lęku, wykluczenia i osamotnienia, a co za tym idzie – depresji wśród dzieci i młodzieży.

Internet umożliwia naukę, zabawę i podtrzymanie relacji z rówieśnikami. Należy mieć przy tym świadomość możliwych negatywnych konsekwencji wynikających z wielogodzinnego korzystania z sieci bez nadzoru dorosłych. Obecnie wiele aktywności przeniesiono do świata online. Niestety do sieci trafiła również przemoc rówieśnicza. W przygotowanym przez UNICEF dokumencie eksperci zwracają uwagę na to, że młodzi użytkownicy są mniej świadomi i odporni na niekorzystne, często krzywdzące zachowania innych w internecie. Zachęcamy Państwa do zapoznania się z pełną treścią artykułu Pandemia zdezaktualizowała 20 lat postępu w edukacji oraz załączonego w nim raportu Unicef.

 

Źródła:

1. Mikołaj Czyż, Pandemia zdezaktualizowała 20 lat postępu w edukacji,https://wszystkoconajwazniejsze.pl/pepites/pandemia-w-edukacji/ (dostęp: 27.01.2022).

2. Michał Kleiber, Metaverse. Nasza przyszłość wymarzona?, https://wszystkoconajwazniejsze.pl/prof-michal-kleiber-metaverse/ (dostęp: 27.01.2022).