Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił dalsze rozwiązania dotyczące przyrody, biologii, chemii, fizyki i geografii. Instytut poinformował o tym, jak będzie wyglądała siatka godzin przedmiotów przyrodniczych. Uzasadnił także pomysł wprowadzenia interdyscyplinarnego przedmiotu typu „science” w polskich szkołach.

 

Przyroda w klasach IV–VI

W 2026 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje wprowadzić przyrodę zamiast osobnych zajęć z biologii  i geografii. Zmiana będzie dotyczyła tylko klas IV–VI. W klasach VII–VIII nadal będą odbywały się lekcje z poszczególnych przedmiotów przyrodniczych.

Szybko rozszerzamy zawsze uprawnienia nauczycieli do nauczania – podkreśla wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer. Plany MEN dotyczące integracji treści przyrodniczych w klasach IV–VI poparła Rada ds. Monitorowania Wdrażania Reformy Oświaty.

Nowa propozycja MEN dotycząca przedmiotów przyrodniczych 

IBE wylicza, że obecnie w klasach IV–VIII obowiązuje 20 godzin tygodniowo przedmiotów przyrodniczych. W klasach IV–VI to 6 godzin tygodniowo:  2 godziny przyrody w klasie IV oraz po 1 godzinie biologii i geografii w klasach V i VI. Dodatkowo w klasach VII i VIII obowiązuje 14 godzin tygodniowo przedmiotów przyrodniczych: po 4 z fizyki i chemii oraz po 3 z biologii i geografii.

MEN proponuje zmienić siatkę godzin do 21 godzin tygodniowo w klasach IV–VIII. Zgodnie z nowym założeniem w klasach IV–VI miałyby obowiązywać po 3 godziny przyrody w tygodniu w każdym roku. A w klasach VII–VIII łącznie po 3godziny tygodniowo biologii, chemii, fizyki i geografii.
 

IBE PIB: Przyroda to dobre rozwiązanie

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy przekonuje do pomysłu wprowadzenia interdyscyplinarnego przedmiotu. Podejście łączące treści z różnych przedmiotów zdaniem IBE pozwala rozwijać głębsze, bardziej elastyczne i twórcze sposoby rozumowania. Dzięki temu uczniowie mają szanse „kompleksowo” mierzyć się z zagadnieniami i tym samym dostosować nauczanie do współczesnego świata. Takie metody nauczania rozwijają też u dzieci ciekawość świata i pozwalają oswoić – i lepiej przyswoić – trudne treści – zaznacza IBE PIB.

Naukowcy podają przykłady państw, w których takie rozwiązanie się sprawdza:

  • Singapur,
  • Australia,
  • Irlandia.

 
Same podstawy programowe, dotyczące wszystkich przedmiotów przyrodniczych, zostaną szeroko skonsultowane. Zarówno w ramach naszych eksperckich konsultacji wiosną tego roku, jak i na późniejszym etapie prac, podczas wdrażania ich zgodnie z rządowym procesem legislacyjnym. Już teraz zapraszamy do wyrażenia głosu w konsultacjach! – informuje IBE PIB.

 

Źródło:

Co dalej z edukacją przyrodniczą?, https://ibe.edu.pl/pl/aktualnosci/2982-co-dalej-z-edukacja-przyrodnicza (dostęp: 19.03.2025 r.).