Dobry start w klasie trzeciej
28/08/2023Jak spokojnie, ale efektywnie wprowadzać nowe umiejętności i formy zadań testowych w ostatniej klasie edukacji wczesnoszkolnej? Co zrobić, aby na starcie nie zniechęcić uczniów do nauki? W jaki sposób połączyć budowanie relacji z nauką? Przede wszystkim nie można dziecka zanudzić i przytłoczyć. Dlatego warto pracować w zgodzie z założeniami treningu uważności – zwolnić, aby przyspieszyć – i już od teraz rozpocząć stopniowe oswajanie trzecioklasistów z nowymi sprawnościami, w tym z rozwiązywaniem testów. Atrakcyjne dla uczniów materiały znajdą Państwo w publikacji „Testy 3-klasity. Ćwiczenia i odpowiedzi”.
Dzieci mają wrodzoną potrzebę zdobywania wiedzy i umiejętności. Sprawia im to radość i satysfakcję. Od najmłodszych lat uczą się, bawiąc. Pierwsze lata edukacji w szkole i przejścia z etapu edukacji wczesnoszkolnej do klasy czwartej mogą okazać się dla nich dużym wyzwaniem. Jak odpowiedzieć na ich potrzeby i uwzględnić indywidualne tempo rozwoju? Warto dobrać właściwe materiały i zapewnić odpowiednią ilość czasu na zdobywanie nowych kompetencji dla każdego ucznia.
Niech trzecioklasista rozwija skrzydła w swoim tempie
Pracę z książką „Testy 3-cioklasisty. Ćwiczenia i odpowiedzi” warto rozpocząć już w pierwszym semestrze – nie po to, by sprawdzać umiejętności, bo niektóre z nich uczniowie będą dopiero nabywać – ale aby stopniowo oswajać uczniów z zupełnie nową formą zadań. Ułatwią im to odpowiednio dobrane, ciekawe dla uczniów i sprawdzone przez nauczycieli materiały ćwiczeniowe.
Zapas czasu pozwoli uwzględnić różne tempo rozwoju uczniów, dostosować się do ich potrzeb i da szansę rozwinąć im skrzydła. Stopniowe rozwijanie sprawności rozwiązywania zadań testowych pozwoli na wprowadzenie luźnej, przyjaznej atmosfery, a nie przymusu. To z kolei wywoła w uczniach dobre skojarzenie i pozytywne nastawienie do dalszej nauki.
Nauczyciel zyskuje:
- skuteczny materiał ćwiczeniowy oswajający uczniów z formułą sprawdzianu trzecioklasisty,
- narzędzia do wypracowania z uczniami schematu udzielania odpowiedzi w zadaniach testowych,
- materiał na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze – do wykorzystania nie tylko przed sprawdzianem, lecz także w indywidualnej pracy z uczniem,
- bieżącą diagnozę umiejętności z możliwością wprowadzenia indywidualnych planów rozwoju – w myśl zasady: zapobiegać, a nie leczyć.
Większa pewność siebie u ucznia
Plecak trzecioklasisty kończącego w tym roku przygodę z edukacją wczesnoszkolną musi zostać wyposażony przede wszystkim w wiarę we własne możliwości. Z miesiąca na miesiąc będą Państwo zapełniać go także nowymi sprawnościami.
Dzięki zastosowaniu już od początku roku szkolnego publikacji „Testy 3-cioklasisty. Ćwiczenia i odpowiedzi” mogą Państwo krok po kroku przyzwyczajać uczniów do zadań testowych i uniknąć presji oraz pośpiechu w drugim semestrze.
Uczeń zyskuje:
- doświadczenie z pierwszymi testami, przy rozwiązywaniu których może się dobrze bawić,
- zdobycie sprawności w rozwiązywaniu zadań testowych,
- ćwiczenie uważności i koncentracji uwagi,
- trening logicznego myślenia.
Wsparcie dziecka i spokój rodzica
Świadomi rodzice są zaangażowani w edukację swojego dziecka. Ciekawą formą wspólnego spędzania czasu, która łączy naukę z zabawą, są „Testy 3-cioklsisty. Ćwiczenia i odpowiedzi”. Może okazać się to dobrą alternatywą dla telefonu, tabletu, komputera czy TV, a przede wszystkim dać rodzicom wiedzę na temat posiadanych przez dziecko umiejętności oraz jego stylu i tempa nauki.
Rodzic zyskuje:
- spokój o to, że pociecha dobrze sobie radzi i pracuje we własnym tempie,
- czas na zapewnienie dziecku dobrego treningu przed nowymi wyzwaniami związanymi z II etapem edukacyjnym,
- mądre przewodnictwo wzmacniające pewność siebie u dziecka,
- zacieśnienie relacji z dzieckiem dzięki pożytecznemu spędzaniu z nim czasu.
Testy 3-cioklsisty. Ćwiczenia i odpowiedzi
Publikacja „Testy 3-klasisty. Ćwiczenia i odpowiedzi” zawiera przykładowe arkusze Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty z Operonem, w tym pytania i poprawne odpowiedzi. Składa się z trzech części: polonistycznej, matematycznej i przyrodniczej. Służy ocenie wspierającej rozwój, wskazującej poziom opanowania poszczególnych obszarów z podstawy programowej i mobilizacji do dalszej nauki.