W piątek, 20 marca br. po raz trzeci odbędzie się Dzień Nowych Technologii w Edukacji (DNTE). Celem tego wydarzenia jest popularyzowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych wykorzystywanych w pracy z uczniami w szkole i poza nią. Jak technologia zmienia współczesną edukację? Umiejętne jej wykorzystanie w procesie edukacji może być skuteczną metodą minimalizującą spodziewane straty edukacyjne.

 

Współczesna szkoła w obliczu zagrożenia

Od dzisiaj – w związku z epidemią koronawirusa – wszystkie zajęcia w polskich przedszkolach, szkołach i na uczelniach wyższych są zawieszone na okres dwóch tygodni. Jedną z pomocy dla współczesnej edukacji może być technologia. Dla żyjących w cyfrowym świecie uczniów łączenie znajomej im wirtualnej rzeczywistości z edukacją może być interesujące.

Zamknięcie szkół wcale nie oznacza, że uczniowie nie będą mieć lekcji. Doskonałym przykładem wirtualnej edukacji są Siemiatycze.
Jak informuje burmistrz Piotr Siniakowicz, nauczyciele tamtejszych szkół przygotowują swoich podopiecznych do zajęć przez Skype’a.
Na prywatnych komputerach w domach uczniów instalowane były programy, dzięki czemu już od początku tygodnia pedagodzy będą mieć kontakt z młodzieżą podczas telekonferencji. Umożliwi to przynajmniej częściowo realizować program nauczania oraz zapewni uczniom wirtualną opiekę pod nieobecność rodziców.

Zamknięcie szkół nie oznacza dodatkowych ferii dla uczniów i nauczycieli. Pedagodzy mają pozostać w gotowości do pracy również w innych formach kształcenia – przez platformy cyfrowe, e-learning i pracę zdalną. Nauczyciele zostali zwolnieni z obowiązku prowadzenia zajęć 
w dniach 16–25 marca, ale zachowują prawo do wynagrodzenia.
 

Jak technologia zmienia edukację

Czy pozostawione poza kontrolą szkoły i rodziców dzieci same z siebie będą czytały wartościowe książki, przerabiały samodzielnie lektury czy uczyły się pilnie do egzaminów? Możemy przypuszczać, że  internet będzie przeżywał prawdziwe oblężenie i właśnie tam uczniowie będą spędzać wiele godzin. Dlatego tak ważne jest to, aby mogli znaleźć w sieci przydatne i ciekawe materiały edukacyjne.

MEN rekomenduje korzystanie z darmowej platformy epodreczniki.pl. Każdy uczeń i nauczyciel na swoim koncie może gromadzić własne materiały, dzielić się nimi, tworzyć autorskie wersje. Portal podzielony jest na trzy główne bloki:

  • edukację wczesnoszkolną (klasy 1–3)
  • szkołę podstawową (klasy 4–8)
  • szkołę ponadpodstawową

 

ikonka multiteka

E-podręczniki są całkowicie bezpłatne dla wszystkich. Dostępne z dowolnego miejsca o dowolnej porze, siedem dni w tygodniu. Można wydrukować ich treści w wersji PDF. Ułatwiają kształcenie umiejętności i budowanie wiedzy uczniów przez różnorodne formy aktywności i przekazu, ćwiczenia interaktywne, materiały multimedialne.

Kolejnym portalem, który może być pomocny w warunkach zdalnej nauki jest Multiteka Operonu. To dobrze znany i chętnie odwiedzany portal z materiałami do pobrania dla nauczycieli mających konto w systemie Operon. W Multitece można znaleźć kilkanaście tysięcy publikacji gotowych do pobrania, m.in. multibooki, scenariusze lekcji, plany wynikowe i dydaktyczne, rozkłady materiału, karty pracy, płyty multimedialne, prezentacje multimedialne, diagnozy i wiele innych pomocy wspierających proces nauczania na każdym etapie edukacji. Multiteka to obszerna baza materiałów dydaktycznych dostępnych bezpłatnie lub w preferencyjnych cenach dla nauczycieli. Więcej na ten temat pisaliśmy m.in. TU.
 

baner generator testow

Kolejnym wsparciem dla nauczycieli jest Generator Testów. To nowoczesne narzędzie do układania szkolnych sprawdzianów, zgodnych z podstawą programową. Ułożenie testu trwa zaledwie trzy minuty
i uwzględnia w pełni potrzeby
i specyfikę pracy nauczyciela oraz uczniów. Dostępne zróżnicowane pytania otwarte i zamknięte są również często wzbogacone o materiały ilustracyjne. Wystarczy wybrać poziom nauczania, klasę, przedmiot oraz temat, a następnie wskazać interesujące pytanie i dodać je do testu. Pytania można dowolnie zestawiać, mieszać ich kolejność i tworzyć grupy. Każdy test można nazwać i zapisać, a także tworzyć własną bazę. Utworzony test ma nagłówek z nazwą, informacją o grupie i miejscem na imię i nazwisko ucznia. Przy sprawdzaniu pomocny jest generowany klucz odpowiedzi oraz kryteria oceniania. Poniżej przedstawiamy prostą instrukcję:

generator tabelka

Sprawdziany po zapisaniu w formacie PDF można przesłać mailowo do uczniów.

Zachęcamy Państwa do wykorzystania nowych technologii oraz dzielenia się z nami Waszymi opiniami i pomysłami na naszym facebooku.

baner kurier facebook