Edukacja seksualna w ramach nowego przedmiotu
12/11/2024Umieszczenie w ramach edukacji zdrowotnej treści z zakresu edukacji seksualnej wywołało poruszenie w środowisku konserwatywnym. Poseł Konfederacji Bartłomiej Pejo zadał w interpelacji szereg pytań dotyczących nowego przedmiotu. Z kolei instytut Ordo Iuris żąda wycofania pomysłu wprowadzenia edukacji zdrowotnej, którą w petycji nazywa „antyrodzinną permisywną edukacją seksualną pod pozorem nauki o zdrowiu”. Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiedziało na zarzuty i przekazało do konsultacji publicznych projekty rozporządzeń dotyczących wprowadzenia do szkół podstawowych edukacji zdrowotnej w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
Edukacja zdrowotna – wątpliwości i niepokoje środowisk konserwatywnych
W październiku poseł Bartłomiej Pejo w interpelacji przedstawił, jego zdaniem, obawy części rodziców związane z wprowadzeniem od nowego roku szkolnego edukacji zdrowotnej: (…) pragnę zwrócić uwagę na liczne obawy rodziców i opiekunów małoletnich związane z poruszaniem tematów, które często budzą kontrowersje społeczne, zwłaszcza w obszarze edukacji seksualnej.
Edukacja zdrowotna obejmie uczniów klas IV–VIII szkoły podstawowej i I–III szkoły ponadpodstawowej. Przedmiot ten ma realizować szeroką tematykę związaną z ochroną zdrowia psychicznego, odżywianiem, edukacją seksualną, profilaktyką oraz problematyką uzależnień.
Pytania posła Bartłomieja Pejo związane z wprowadzeniem edukacji zdrowotnej do szkół to m.in.:
- Jakie konkretnie treści będą zawarte w programie nauczania edukacji zdrowotnej, zwłaszcza w odniesieniu do edukacji seksualnej?
- Jakie będą kryteria doboru nauczycieli do prowadzenia zajęć z edukacji zdrowotnej oraz jak będą wyglądały kursy i studia podyplomowe, które mają przygotować kadrę do nauczania tego przedmiotu?
Odpowiedź MEN
Treści zawarte w programie nauczania edukacji zdrowotnej, zwłaszcza w odniesieniu do edukacji seksualnej
Katarzyna Lubnauer wskazuje różnice w treściach WDŻ i EZ:
- Nieobowiązkowy przedmiot wychowanie do życia w rodzinie obejmował treści związane z funkcjami rodziny, miłością, przyjaźnią, odgrywaniem ról małżeńskich i rodzicielskich, seksualnością człowieka, prokreacją, problemami okresu dojrzewania.
- Obowiązkowy od roku szkolnego 2025/2026 przedmiot edukacja zdrowotna obejmuje powyższe tematy, ale rozbudowane o treści związane ze zdrowiem i aktywnością fizyczną, odżywianiem, zdrowiem psychicznym, społecznym i środowiskowym, internetem i profilaktyką uzależnień. Celem edukacji zdrowotnej ma być wdrażanie uczniów do budowania alfabetyzmu zdrowotnego (ang. health literacy), czyli wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych pozwalających na trafne rozpoznanie potrzeb zdrowotnych własnych i otoczenia oraz podejmowanie odpowiednich działań profilaktycznych czy naprawczych.
Planowane zmiany mają związek z pogarszającymi się wskaźnikami zdrowia całej populacji ludzkiej – podkreśla MEN.
Nauczyciele uprawnieni do prowadzenia zajęć w ramach edukacji zdrowotnej
Jak podaje MEN, zajęcia z edukacji zdrowotnej będą mogli prowadzić nauczyciele biologii, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie, psycholodzy oraz nauczyciele, którzy ukończyli studia lub studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej i posiadają przygotowanie pedagogiczne. W najbliższym czasie planowana jest nowelizacja Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Zmiana ma polegać m.in. na określeniu kwalifikacji wymaganych od nauczycieli edukacji zdrowotnej.
Czy uda się znaleźć wykwalifikowanych nauczycieli, którzy poprowadzą nowe zajęcia już od września 2025 r.? MEN ma zlecić uczelniom organizację bezpłatnych studiów podyplomowych uzupełniających umiejętności w zakresie prowadzenia edukacji zdrowotnej. Resort podkreśla, że obecnie możliwe jest podniesienie kwalifikacji w ramach kursów doszkalających prowadzonych przez ośrodki doskonalenia nauczycieli. Mają one obowiązek prowadzić kierunki zgodne z polityką oświatową. W tym roku znalazła się wśród nich edukacja prozdrowotna.
Projekt podstawy programowej edukacji zdrowotnej skierowany do konsultacji
Projekt podstawy programowej edukacji zdrowotnej został skierowany do konsultacji publicznych i uzgodnień. Jest dostępny m.in. na stronie internetowej ministerstwa: https://www.gov.pl/web/edukacja oraz Rządowego Centrum Legislacji.
Źródła:
- https://www.gov.pl/web/edukacja/edukacja-obywatelska-i-edukacja-zdrowotna---projekty-rozporzadzen-ministra-edukacji-skierowane-do-konsultacji-publicznych (dostęp: 4.11.2024 r.).
- https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12391102 (dostęp: 4.11.2024 r.).
- Interpelacja poselska w sprawie wprowadzenia przedmiotu edukacja zdrowotna do programu nauczania od 1 września 2025 r., https://sejm.gov.pl/sejm10.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=D9HJFY (dostęp: 4.11.2024 r.).
- Odpowiedź MEN na interpelację, https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=DA4HDS (dostęp: 4.11.2024 r.).
- Strona Instytutu Ordo Irdus (dostęp: 4.11.2024 r.).