Historia i teraźniejszość – nowy przedmiot w szkołach ponadpodstawowych od 1 września 2022 r.
14/03/2022Minister Edukacji i Nauki podpisał trzy projekty rozporządzeń obejmujące zmiany w zakresie przedmiotów: historia i teraźniejszość, historia oraz wiedza o społeczeństwie.
Nowy przedmiot – historia i teraźniejszość
Przedmiot historia i teraźniejszość zastąpi przedmiot wiedza o społeczeństwie (zakres podstawowy) i będzie obejmował zagadnienia z zakresu wiedzy o społeczeństwie oraz zagadnienia z historii najnowszej – dzieje powojenne (od 1945 r. do 2015 r.).
Historia i teraźniejszość zastąpi wiedzę o społeczeństwie (w zakresie podstawowym) stopniowo, począwszy od roku szkolnego 2022/2023 w klasach I szkół ponadpodstawowych (liceum, technikum, branżowej szkoły I stopnia) i sukcesywnie w kolejnych latach – kolejne klasy.
Pozostałe klasy liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły I stopnia w roku szkolnym 2022/2023 do zakończenia cyklu kształcenia będzie obowiązywać podstawa programowa wiedzy o społeczeństwie w dotychczasowym brzmieniu.
Wymiar godzin zajęć przedmiotu historia i teraźniejszość będzie wynosił:
- liceum ogólnokształcące – klasa I – 2 godziny, klasa II – 1 godzina (łącznie 3 godziny),
- technikum – klasa I – 1 godzina, klasa II – 1 godzina, klasa III – 1 godzina (łącznie 3 godziny),
- branżowa szkoła I stopnia – klasa I – 1 godzina
Kwalifikacje do nauczania przedmiotu historia i teraźniejszość posiadają nauczyciele, którzy mają kwalifikacje do nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie.
MEiN na swojej stronie internetowej informuje, że od czerwca br. nauczyciele będą mogli uczestniczyć w kursie doskonalącym, który pomoże przygotować się do prowadzenia zajęć z przedmiotu historia i teraźniejszość od roku szkolnego 2022/2023. Kurs zostanie przeprowadzony online i będzie dostępny na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Program kursu obejmie poznanie treści podstawy programowej nowego przedmiotu, metodykę nauczania oraz materiały i narzędzia edukacyjne do wykorzystania w nauczaniu i uczeniu się tego przedmiotu, w szczególności dostępne na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej.
Jak podaje MEiN, zmiany programowe w przypadku historii mają charakter punktowy i polegają także na wydłużeniu narracji historycznej o okres 2004–2015, przy jednoczesnej redukcji wybranych zagadnień historycznych w ramach poszczególnych epok.
W przypadku wiedzy o społeczeństwie (zakres rozszerzony) zmiany wiążą się z zastąpieniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie (zakres podstawowy) przedmiotem historia i teraźniejszość (zakres podstawowy), ale polegają również na zmianie koncepcji przedmiotu.
Informacja o podręcznikach do nowego przedmiotu będzie zamieszczana – w miarę wpływu wniosków o dopuszczenie do użytku szkolnego – na stronie internetowej MEiN.
Minister Edukacji i Nauki 8 marca br. podpisał trzy projekty rozporządzeń zmieniających następujące rozporządzenia:
- w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej,
- w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia,
- w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół.
Więcej informacji znajdą Państwo na stronie MEiN TUTAJ.
Źródło:
- MEiN, Historia i teraźniejszość – nowy przedmiot w szkołach ponadpodstawowych od 1 września 2022 r., https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/historia-i-terazniejszosc--nowy-przedmiot-w-szkolach-ponadpodstawowych-od-1-wrzesnia-2022-r(dostęp: 09.03.2022).