Polscy gimnazjaliści są dobrze przygotowani do życia w cyfrowej rzeczywistości – wynika z Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych, przeprowadzonego w 2013 r. Uczniowie klas drugich gimnazjów z Polski świetnie wypadli w testach – potrafią dobrze wyszukiwać, oceniać, przekształcać i dzielić się informacjami przy użyciu komputera. Przy średniej 500 dla wszystkich badanych, polscy uczniowie uzyskali 537 punktów. Tyle samo co rówieśnicy z Norwegii, a niewiele mniej od uczniów z Australii, Danii (542) i Kanady (547). Bezkonkurencyjni byli młodzi Czesi (553).

Najważniejszą częścią badania był test, który w całości należało wykonać na komputerze, a zadania odpowiadały prawdziwym systemom operacyjnym i aplikacjom. Badanie pokazało nie tylko wysoki wynik polskich gimnazjalistów, lecz także z jakimi zadaniami uczniowie radzą sobie słabo. Aż 30 proc. z nich nie potrafiło wskazać adresatów e-maila, chociaż widnieli oni w nagłówku, a 50 proc. nie umiało skorzystać z nieaktywnego linku umieszczonego w treści maila. 

Badanie wykazało też pewne prawidłowości: lepsze wyniki osiągały dziewczęta i uczniowie z większych miast, natomiast poziom kompetencji zależał od osiągnięć uczniów z języka polskiego, matematyki i informatyki oraz wyników z egzaminu gimnazjalnego.

W trakcie badania zbierano również deklaracje uczniów na temat ich doświadczeń komputerowych. Z tych informacji wynika, że 53 proc. młodych ludzi używa komputera od 7 lat, a 31 proc. – od 5, ponadto 88 proc. korzysta z niego codziennie, tylko 1,3 proc. badanych nie ma komputera w domu, a 2,8 proc. nie ma dostępu do internetu. Uczniowie twierdzą, że więcej umiejętności komputerowych nabywają w domu niż w szkole. Koresponduje to z opiniami nauczycieli na temat korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych na lekcjach. Tylko 41 proc. nauczycieli przyznało, że co najmniej raz w tygodniu prowadzi lekcje z użyciem komputera.

Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (International Computer and Information Literacy Study – ICILS) zostało przeprowadzone po raz pierwszy. Uczestniczyło w nim około 60 tys. uczniów z 3,3 tys. szkół z 21 krajów i systemów edukacyjnych świata. W Polsce wzięło w nim udział 2870 uczniów z 157 szkół oraz 2228 nauczycieli.