MEN ustalił kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021
20/07/2020Jak co roku Minister Edukacji Narodowej ustala podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa.
Jak będzie wyglądać kolejny rok szkolny i postpandemiczna szkolna rzeczywistość?
Nowa rzeczywistość szkolna?
Pierwszym punktem w opublikowanym przez MEN dokumencie „Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021” jest „Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej
i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.” Miniony rok szkolny szczególnie mocno wpłynął na rozwijanie postaw uwzględnionych w przywołanym punkcie, związanych ze zdalnym nauczaniem. Czy w kolejnym roku wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość będzie równie istotne? „Rozważamy zdalną edukację nawet przy stacjonarnym kształceniu – w sytuacjach nadzwyczajnych i gdy dziecko jest długo chore. Wydatki na szkołę powinny być traktowane przez samorządy jak długofalowa inwestycja w dobrze wykształcone kolejne pokolenia Polaków i wiele gmin tak do tego podchodzi – mówi Minister Edukacji Narodowej Dariusz Piontkowski w wywiadzie dla „Dziennik Gazeta Prawna”.
W kolejnym roku szkolnym wiele dzieci może potrzebować wzmożonej opieki psychologicznej. Świadczy o tym na przykład dwukrotny wzrost liczby zgłoszeń kierowanych do Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. O negatywnych konsekwencjach izolacji informowało wiele instytucji. Stąd kolejny kluczowy kierunek realizacji polityki oświatowej nie budzi zastrzeżeń – jest nim „zapewnienie wysokiej jakości wsparcia psychologiczno-pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych” – czytamy
na stronie MEN-u.
W dokumencie podkreślono także potrzebę:
- wdrażania zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych;
- wykorzystania w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość; bezpiecznego
i efektywnego korzystania z technologii cyfrowych; - działań wychowawczych szkoły; wychowania do wartości, kształtowania postaw i respektowania norm społecznych.
Źródło: MEN