Jak co roku Minister Edukacji Narodowej ustala podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa.
Jak będzie wyglądać kolejny rok szkolny i postpandemiczna szkolna rzeczywistość?

 

Nowa rzeczywistość szkolna?

MEN

Pierwszym punktem w opublikowanym przez MEN dokumencie „Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021” jest „Wdrażanie   nowej   podstawy   programowej   w   szkołach ponadpodstawowych  ze  szczególnym  uwzględnieniem  edukacji przyrodniczej  
 i   matematycznej.   Rozwijanie   samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.”  Miniony rok szkolny szczególnie mocno wpłynął na rozwijanie postaw uwzględnionych w przywołanym punkcie, związanych ze zdalnym nauczaniem. Czy w kolejnym roku wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość będzie równie istotne? „Rozważamy zdalną edukację nawet przy stacjonarnym kształceniu – w sytuacjach nadzwyczajnych i gdy dziecko jest długo chore. Wydatki na szkołę powinny być traktowane przez samorządy jak długofalowa inwestycja w dobrze wykształcone kolejne pokolenia Polaków i wiele gmin tak do tego podchodzi – mówi Minister Edukacji Narodowej Dariusz Piontkowski w wywiadzie dla „Dziennik Gazeta Prawna”.

W kolejnym roku szkolnym wiele dzieci może potrzebować wzmożonej opieki psychologicznej. Świadczy o tym na przykład dwukrotny wzrost liczby zgłoszeń kierowanych do Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. O negatywnych konsekwencjach izolacji informowało wiele instytucji. Stąd kolejny kluczowy kierunek realizacji polityki oświatowej nie budzi zastrzeżeń – jest nim „zapewnienie wysokiej jakości wsparcia psychologiczno-pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych” – czytamy
na stronie MEN-u.

 W dokumencie podkreślono także potrzebę:

  • wdrażania  zmian  w  kształceniu  zawodowym,  ze  szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych;
  • wykorzystania  w  procesach  edukacyjnych  narzędzi  i  zasobów cyfrowych  oraz  metod  kształcenia  na  odległość; bezpiecznego
    i  efektywnego korzystania z technologii cyfrowych;
  • działań  wychowawczych  szkoły;  wychowania  do  wartości, kształtowania postaw i respektowania norm społecznych.

 

Źródło: MEN