Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych przeprowadza się
co cztery lata. Celem badania jest sprawdzenie umiejętności matematyczno-przyrodniczych uczniów klas IV i VIII. Polscy uczniowie są oceniani od 2011 roku. Na przełomie kwietnia i maja 2019 czwartoklasiści razem ze swoimi rówieśnikami z 57 krajów zostali zbadani pod kątem osiągnięć matematyczno-przyrodniczych. 

 

Jak wypadli polscy uczniowie?

chlopiec przy mikroskopie

W Polsce badanie TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study), czyli Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych objęło reprezentatywną próbę 4882 uczniów z 149 szkół podstawowych, a także rodziców uczniów, nauczycieli uczących ich matematyki i przyrody oraz dyrektorów szkół.

Średni wynik polskich uczniów kształtował się na poziomie 520 punktów, czego efektem było zajęcie 26. miejsca wśród 58 krajów uczestniczących w badaniu. Analiza badania przeprowadzona przez Evidence Institute wskazuje, że wyniki innych czwartoklasistów są statystycznie podobne do wyników uczniów z Polski. Najwyższe wyniki z matematyki osiągnęli uczniowie z Azji: Singapuru (625), Hongkongu (602), Korei (600), Tajwanu (599) i Japonii (593). W naukach przyrodniczych polscy czwartoklasiści wypadli stosunkowo lepiej, uzyskując 531 punktów i plasując się na 16. pozycji wśród 58 krajów.
 

Co pokazało badanie? 

Polscy uczniowie lubią matematykę i przyrodę, chwalą swoich nauczycieli i rozumieją, co nauczyciel do nich mówi. Wśród uczniów nie brakuje jednak takich, których lekcje nudzą i którzy mają trudności ze zrozumieniem lekcji – szczególnie w przypadku matematyki. Różnice między wynikami chłopców i dziewcząt są minimalne i dotyczy to wszystkich krajów biorących udział w badaniu. W porównaniu z chłopcami dziewczęta wypadają lepiej z biologii oraz w rozumowaniu i znajomości podstaw metody naukowej. Chłopcy lepiej radzą sobie za to z geografią oraz w zadaniach z podstaw fizyki. Średni wynik uzyskany przez polskich czwartoklasistów był niższy o blisko 15 punktów w porównaniu wynikami poprzedniego badania w 2015 roku.

Podczas prezentacji TIMMS 2019 wiceminister Maciej Kopeć podkreślił, że interpretując wyniki, należy wziąć pod uwagę wprowadzenie nowej podstawy programowej, ubiegłoroczny strajk nauczycieli oraz to, że udział w badaniu wzięli uczniowie, którzy swoją edukację rozpoczęli w wieku sześciu lat.

Zdaniem dr Macieja Jakubowskiego z Evidence Institue różnice między wynikami polskich uczniów a tych z czołówki zestawienia wynikają również z programów nauczania. Zagadnienia, które polski uczeń poznaje na etapie klas 4–6, uczeń z Singapuru poznaje na poziomie edukacji wczesnoszkolnej w klasach 1–3. Więcej informacji na temat wyników badania znajdą Państwo na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych.
 

Źródło: ibe.edu.pl