Rada ds. monitorowania wdrażania reformy edukacji pozytywnie zaopiniowała zaproponowany przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (IBE PIB) nowy format podstawy programowej. Przedstawiła także swoje rekomendacje. Wprowadzenie trzech etapów dla szkoły podstawowej to tylko jedno z zaleceń rady. Szczegóły w tekście.

 

Stanowisko Rady w sprawie nowego formatu podstawy programowej 

W połowie lutego odbyło się drugie posiedzenie działającej przy IBE PIB Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty. To zespół ekspertów, który ocenia i wspiera proces zmian w systemie oświaty. Jak podaje IBE PIB, w skład Rady wchodzą kluczowi przedstawiciele środowisk nauczycieli, pracowników naukowych, organizacji pozarządowych związanych z edukacją, organizacji zrzeszających przedsiębiorców i pracodawców, jednostek samorządu terytorialnego, resortów oraz IBE PIB.

Podczas spotkania eksperci przyjęli sposób konstruowania podstaw programowych i przedstawili rekomendacje kierunku dalszych działań nad formatem podstawy programowej.

To jest wielki dzień dla polskiej edukacji, kiedy pokazujemy, że możemy myśleć o edukacji wspólnie. To dobry prognostyk dla nadchodzących zmian– skomentował wiceprzewodniczący Rady, wicedyrektor IBE PIB dr Tomasz Gajderowicz w komunikacie zamieszczonym w mediach społecznościowych. Podkreślił także to, że: Rada ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty, w której są bardzo różnorodne środowiska, które zwykle się ze sobą kłócą, dzisiaj praktycznie jednogłośnie (...) przyjęła stanowisko w sprawie zmiany formatu zapisu podstawy programowej.

Rekomendacje Rady dotyczą:

  • zwiększenia nacisku na kształtowanie kompetencji społecznych i osobistych w nauczaniu poszczególnych przedmiotów;
  • wyodrębnienia w podstawie programowej kategorii „doświadczeń edukacyjnych”, które pomogą uczniom lepiej przyswajać wiedzę;
  • założenia, zgodnie z którym dotychczasowa podstawa programowa dla przedszkoli ma być punktem odniesienia dla nowej podstawy;
  • zapewnienia spójności wymagań określonych dla poszczególnych etapów nauki;
  • opracowania jasnych wskazówek dotyczących poziomu szczegółowości wymagań;
  • zwiększenia nacisku na rozwijanie werbalnych umiejętności komunikacyjnych uczniów;
  • podziału konstrukcji podstawy programowej na trzy etapy,

 
Oprócz tego Rada zaleciła opracowanie materiałów pomocniczych. Będą one zawierać porównanie podstaw programowych: nowej i dotychczasowej. Ułatwi to nauczycielom opracowanie programów nauczania na kolejny rok szkolny, a także pomoże ekspertom w ocenie materiałów dydaktycznych.

Trzy etapy edukacyjne w szkole podstawowej  

Eksperci chcą wprowadzić podział konstrukcji podstawy programowej dla szkół podstawowych na trzy etapy edukacyjne. Oznacza to wyodrębnienie następujących przedziałów:

  • klasy I–III,
  • klasy IV–VI,
  • klasy VII–VIII.

Według Rady zapewni to lepszą jakość i spójność kształcenia.

Od kiedy będą obowiązywały zmiany?  

Prace nad reformą edukacji trwają od 2024 r. Zgodnie z zapowiedziami MEN nowa podstawa programowa ma wejść do szkół podstawowych i przedszkoli od 1 września 2026 r., a do szkół ponadpodstawowych od 1 września 2027 r.

 

Źródła:

  1. Wypowiedź wiceprzewodniczącego Rady, wicedyrektora IBE PIB dr Tomasza Gajderowicza, https://twitter.com/i/status/1892586538325721416 (dostęp: 26.02.2025 r.).
  2. Nowy format podstawy programowej. Jest stanowisko rady, https://www.ibe.edu.pl/pl/aktualnosci/2895-nowy-format-podstawy-programowej-jest-stanowisko-rady (dostęp: 26.02.2025 r.).