Prawa nauczycieli prowadzących lekcje on-line dotyczące ochrony danych osobowych, wizerunku, dobrego imienia – to tylko jedna z wielu przydatnych informacji znajdujących się w poradniku Jak bezpiecznie prowadzić lekcje on-line. Co jeszcze znajdą Państwo w publikacji ekspertów edukacyjnych i RPO?

 

Cel powstania poradnika

ikonka nauczyciel prowadzi lekcje online

Publikacja Jak bezpiecznie prowadzić lekcje on-line powstała we współpracy Rzecznika Praw Obywatelskich z ekspertami edukacyjnymi. Jest odpowiedzią na wyzwanie, jakim jest masowa zdalna edukacja. To efekt pracy edukatorów związanych m.in. z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, portalem lekcjewsieci.pl, Związkiem Nauczycielstwa Polskiego, Fundacją Przestrzeń dla Edukacji, Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog, Fundacją Centrum Cyfrowe, Uniwersytetem Warszawskim. Autorzy podkreślają, że nauczyciel nie jest zobligowany do prowadzenia lekcji on-line. Wynika to z regulacji dotyczących funkcjonowania szkół w czasie pandemii. Mowa jest w nich jedynie o kształceniu
na odległość. Nauczyciele, którzy zdecydowali się na tę prowadzenie lekcji on-line, nierzadko borykają się
z trudnościami. Bywa, że „na lekcje wchodzą osoby spoza klasy, zmieniają nicki nauczycieli na wulgarne słowa, udostępniają przemocowe filmiki”– mówi koordynatorka akcji Zuzanna Rudzińska-Bluszcz. Nie oznacza to, że należy zaprzestać prowadzić lekcje „na żywo”. W poradniku znajdą Państwo kilka alternatywnych propozycji do prowadzenia nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii. Publikacja ma dać Państwu praktyczne narzędzie, by jak najlepiej i najbezpieczniej przeprowadzić lekcję z uczniami.

 

Jakie informacje znajdą Państwo w publikacji?

Sięgając po Jak bezpiecznie prowadzić lekcje on-line, zapoznają się Państwo z:

  • zasadami, które warto ustalić z uczniami przed prowadzeniem lekcji on-line;
  • narzędziami on-line wraz z zasadami, o których warto pamiętać, chcąc zapewnić bezpieczeństwo w trakcie lekcji on-line;
  • wskazówkami, co zrobić, jeśli zostaną naruszone zasady prowadzenia lekcji on-line;
  • prawami nauczyciela prowadzącymi lekcje on-line (ochrona danych osobowych, wizerunku i dobrego imienia).

 
Dodatkowo dyrektorzy szkół otrzymają wsparcie, jak zorganizować lekcję on-line. Poradnik jest dostępny na stronie Rzecznika Praw Obywatelskich w załączniku Jak bezpiecznie prowadzić lekcje on-line – poradnik.

 

Źródło:

RPO