Ministerstwo Edukacji Narodowej uruchomiło portal poświęcony nauce programowania, kierowany do nauczycieli wszystkich poziomów i przedmiotów.

Programowanie, albo inaczej kodowanie (ang. code), to umiejętność, o której coraz częściej mówi się jako o równie niezbędnej w przyszłej karierze zawodowej co język angielski. Już teraz na rynku pracy brakuje kilkudziesięciu tysięcy informatyków, a w wielu innych zawodach znajomość systemów informatycznych (a nie tylko określonych programów) jest niezbędną umiejętnością. Dlatego tak ważne jest, żeby uczniowie jak najwcześniej poznawali tajniki kodowania.

Wielu osobom programowanie kojarzy się tylko z zawodem programisty i w tym kontekście jawi się jako czynność trudna, tajemnicza czy wręcz magiczna. Szczególnie humaniści obawiają się, że jest to umiejętność z dziedziny nauk ścisłych, a więc dla nich zupełnie niedostępna.

Aby odczarować kodowanie, MEN ogłosiło pilotażowe wdrożenie nauczania programowania i uruchomiło platformę www.programowanie.men.gov.pl. Do programu można się zgłaszać jeszcze do końca sierpnia, wysyłając zgłoszenie do właściwego kuratora oświaty.

Czym tak naprawdę jest programowanie? 

W stereotypowym ujęciu programowanie to przekazywanie komputerowi instrukcji za pomocą kodu, czyli języka programowania. Jest to obraz równie prawdziwy, co fałszywy. Zanim programista zacznie pisać, musi szczegółowo poznać zagadnienie, nad którym pracuje, i opracować szereg rozwiązań mających określone zadania do spełnienia. Samo pisanie w danym języku jest czynnością końcową.

W ujęciu przedstawianym przez MEN, programowanie to proces rozwiązywania problemu. I właśnie kształceniu tej umiejętności poświęcone będą kolejne działania. Nauka konkretnego języka to zadanie dla starszych uczniów (wielu zresztą podejmuje ją na własną rękę), na początkowym etapie ważniejsze jest kształcenie określonego sposobu podejścia do wykonywanego zadania, kreatywności, szukania nowych rozwiązań. Te umiejętności uczniowie mogą kształcić równie dobrze na zajęciach z języka polskiego i historii, co z fizyki i matematyki.