Niebawem uczniowie szkół gimnazjalnych przystąpią do egzaminu. Arkusze z części matematycznej kilkudziesięciu tysięcy uczniów będą sprawdzane w nowatorski sposób – online. W e-ocenianiu wezmą udział cztery z ośmiu okręgowych komisji egzaminacyjnych (z Krakowa, Wrocławia, Łodzi i Jaworzna). Centralna Komisja Egzaminacyjna chciałaby, aby w ten sposób w przyszłości były weryfikowane nie tylko zadania z matematyki, lecz także wszystkie zadania otwarte. Tę formę sprawdzania egzaminów stosują z powodzeniem m.in. Amerykanie, Brytyjczycy i Francuzi.

Jakie zmiany niesie ze sobą e-ocenianie? Po pierwsze, egzaminatorzy nie będą musieli sprawdzać arkuszy w trakcie weekendów w szkołach. Specjalny program da im dostęp do arkuszy przez internet i umożliwi pracę zdalną. Po drugie, dany nauczyciel będzie sprawdzał ciągle tylko jeden, konkretny typ zadania, a nie – jak dotychczas – wszystkie zadania otwarte z przypadających na niego arkuszy. Dzięki temu uczniowie zyskają jeszcze większą anonimowość – egzaminator na ekranie będzie widział wyłącznie odpowiedzi, bez zakodowanych danych gimnazjalisty.

Zdaniem szefa CKE dr Marcina Smolika dodatkowa specjalizacja egzaminatorów w sprawdzaniu konkretnych typów zadań wpłynie pozytywnie na sposób oceniania prac – pomoże w uniknięciu m.in. tzw. efektu halo, gdy nauczyciel sugeruje się wynikami innych zadań rozwiązanych przez ucznia.