Polskie społeczeństwo na przestrzeni ostatnich lat urozmaicała ludność napływowa z różnych rejonów świata. Wojna w Ukrainie zwielokrotniła trend migracyjny, czego skutkiem są zupełnie nowe zadania stojące przed nauczycielami i nauczycielkami.

 

Integracja międzykulturowa

multikulturowosc w klasie

Integrowanie zespołu to ważne zadanie wychowawcze. Bywają zespoły klasowe, które potrzebują odpowiednich, systematycznych działań na tym polu przez wiele lat. Biorąc pod uwagę sytuację społeczno-polityczną ostatnich miesięcy, zadanie związane z uczeniem młodzieży szacunku do siebie nawzajem i stwarzanie atmosfery sprzyjającej szczerej relacyjności okazuje się wyzwaniem poniekąd nowym. Wdrażanie mądrych i skutecznych działań w klasach, w których pojawia się duża liczba uchodźców z kraju ogarniętego wojną, to zadanie wymagające dużej wrażliwości i myślenia perspektywicznego.

Z jednej strony dominuje potrzeba upewnienia młodzieży, że ich bezpieczeństwo nie jest zagrożone. Dotyczy to w równej mierze uczniów polskich i uchodźczych. Z drugiej strony nowe rysy kulturowe, jakie przynoszą ze sobą goście z innych krajów, pewne antagonizmy, które rodzą się na kanwie wydarzeń na świecie czy przekazów, z jakimi uczniowie przychodzą do szkoły, to czynniki istotne w procesie budowania społeczności klasowych i szkolnych. Utrzymanie pozytywnej i otwartej narracji nie zawsze jest łatwe. Młodzież żyje bieżącą sytuacją i angażuje się nie mniej niż dorośli. Ma za to mniej wypracowanych mechanizmów służących analizie tematu i radzeniu sobie z nim, choćby na poziomie emocjonalnym. Przekalkowanie uczucia nienawiści do wroga może być dla dziecka znacznie łatwiejsze niż próba zrozumienia postawy nowego kolegi w klasie.
 

Na pohybel stereotypom

Ograniczenie się do jednostronnej narracji i zamknięcie na dialog to prosta droga do eskalacji konfliktów w klasach międzykulturowych. Bez odpowiedniego wsparcia ze strony wychowawców uczniowie mogą napotykać na duże trudności w obalaniu stereotypów, które szczególnie dziś niosą za sobą wiele negatywnych przekazów. Stąd też wychowawcza rola szkoły wzrasta do bardzo wysokiego poziomu.

Uświadomienie uczniom, że należy za wszelką cenę dbać o taki poziom rozwoju moralnego, w którym to nie międzykulturowe niuanse, ale ludzkie życie jest najwyższą wartością, staje się wiodącym zadaniem w oddziaływaniach wychowawczych. Marcelina Wnęk, pedagożka i terapeutka, w swoim artykule dotyczącym pracy w środowisku międzykulturowym apeluje do nauczycieli i nauczycielek o szerzenie ducha tolerancji i zrozumienia. Zauważa, że prawdziwym wrogiem ucznia nie są koledzy z innych krajów, ale nienawiść, wzgarda i agresja. O tym aspekcie już za moment będzie mówiła Marta Badowska podczas wystąpienia w ramach webinarowego lata z Przemkiem Staroniem. Współpraca, czyli kooperacja w duchu kompetencji 4K to temat bardzo aktualny w świetle nowego wymiaru współpracy z uczniami w bogatych kulturowo klasach. Na temat webinaru więcej przeczytają Państwo TUTAJ. Serdecznie zapraszamy!

 

Źródło:

Marcelina Wnęk, Jak sobie radzić z różnicami poglądowymi i etnicznymi w szkole i integrować multikulturową klasę? https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/jak-sobie-radzic-z-roznicami-pogladowymi-i-etnicznymi-w-szkole-i-integrowac-multikulturowa-klase (dostęp: 24.07.2022).