Coraz większa obecność urządzeń ekranowych w życiu dzieci i młodzieży wymaga zdecydowanych działań. Specjaliści, m.in. terapeuci i naukowcy, zaapelowali do Ministerstwa Edukacji Narodowej o wprowadzenie jednolitych zasad higieny cyfrowej w placówkach edukacyjnych, aby chronić zdrowie psychiczne, fizyczne i społeczne uczniów.

 

(…) doświadczamy wśród dzieci i młodzieży epidemii depresji, krótkowzroczności, zaburzeń snu, myśli samobójczych i konsumpcji niebezpiecznych treści, w tym pornograficznych, na niespotykaną skalę – alarmują autorzy apelu.
 

Propozycja jednolitych zasad higieny cyfrowej w szkołach

uczniowie klasa smartfon

Specjaliści z różnych dziedzin, w tym naukowcy, terapeuci oraz przedstawiciele środowisk edukacyjnych i obywatelskich, skierowali apel do Ministerstwa Edukacji Narodowej, postulując wprowadzenie jednolitych zasad higieny cyfrowej w żłobkach, przedszkolach i szkołach podstawowych. Proponowane regulacje miałyby obejmować zakaz używania smartfonów i innych urządzeń ekranowych przez dzieci oraz personel placówek, w tym także nauczycieli. Wyjątek stanowiłyby sytuacje uzasadnione potrzebami edukacyjnymi lub bezpieczeństwem.

Opowiadamy się za centralną, rządową regulacją, a nie zostawieniem decyzji w gestii poszczególnych placówek – zaznaczają autorzy apelu. Ponadto dodają:Takie uregulowanie wprowadzone przez Panią Minister ma szansę istotnie przyczynić się do zwiększenia fizycznego i psychicznego zdrowia polskich dzieci.

Naukowe dowody i międzynarodowe rekomendacje

Argumenty przemawiające za całkowitym zakazem używana w szkołach smartfonów eksperci opierają na licznych badaniach naukowych, które wskazują na szkodliwy wpływ nadmiernego korzystania z urządzeń ekranowych. Podkreślają, że przeciętny polski nastolatek spędza ponad pięć godzin dziennie przed ekranem, co odbija się na jego zdrowiu psychicznym i fizycznym.

Podpisani pod apelem wśród negatywnych skutków braku jednolitych zasad higieny cyfrowej wymieniają:

  • uzależnienia behawioralne – cyberzaburzenia,
  • narastające trudności z koncentracją uwagi i zapamiętywaniem,
  • spadek kreatywności,
  • samoizolowanie się dzieci prowadzące do utraty zdrowych relacji rówieśniczych,
  • zagrożenie spadkiem aktywności fizycznej, przy jednoczesnym przyjmowaniu złej pozycji kręgosłupa, zwłaszcza w części szyjnej, podczas korzystania z urządzeń ekranowych,
  • podatność na niewłaściwe wzorce (w tym wzorce dotyczące wyglądu) promowane w części mediów społecznościowych.

 
Jak podają autorzy apelu, UNESCO oraz inne międzynarodowe organizacje edukacyjne zwracają uwagę na skuteczność zakazów używania smartfonów w szkołach. Już co czwarty kraj zdecydował się na takie rozwiązanie.

Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią apelu.

 

Źródło:

Apel VIP-ów w sprawie smartfornów do minister Barbary Nowackiej, https://instytutsprawobywatelskich.pl/apel-vip-ow-w-sprawie-smartfonow-do-minister-barbary-nowackiej/  (dostęp: 2.12.2024 r.).