Porównujemy ramowe plany nauczania z propozycją Ministerstwa Edukacji Narodowej
29/09/2016Na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej opublikowano nową siatkę godzin.
Poniżej zestawiliśmy ze sobą dotychczasowe ramowe plany nauczania z nowymi, zaproponowanymi właśnie przez MEN. Zgodnie z zasadami zastosowanymi przez ministerstwo minimalną liczbę godzin przyjmuje się dla roku szkolnego mającego 32 tygodnie w szkole podstawowej i 30 tygodni w liceum.
W porównaniu zestawiamy jedynie godziny obowiązkowe.
Klasy I–III
Na tym etapie siatka godzin się nie zmieni.
– edukacje: polonistyczna, społeczna, przyrodnicza, matematyczna i zajęcia techniczne – 1150 godzin
– język obcy nowożytny – 190 godzin
– edukacja muzyczna – 95 godzin
– edukacja plastyczna – 95 godzin
– zajęcia komputerowe – 95 godzin
– wychowanie fizyczne – 290 godzin
Porównanie kolejnych etapów zostanie przedstawione w dwóch wersjach: zestawienie etap do etapu, a następnie całość do całości. Część przedmiotów została połączona w bloki, ponieważ trudno je do siebie odnieść.
Klasy IV–VI SP i I–II GM w stosunku do klas IV–VIII
Obecnie (SP + GM):
– język polski – 510 + 300 = 810
– języki obce nowożytne – 290 + 300 = 590
– matematyka – 385 + 256 = 641
– przyroda – 290 + 86 (geografia) + 86 (biologia) + 86 (chemia) + 86 (fizyka) = 634
– historia i społeczeństwo – 130 + 120 (historia GM) + 32 (WOS GM) = 282
– muzyka – 95 + 30 = 125
– plastyka – 95 + 30 = 125
– zajęcia techniczne – 95 + 65 = 160
– zajęcia artystyczne – 0 + 65 = 65
– zajęcia komputerowe – 95 + 32 = 127
– wychowanie fizyczne – 385 + 256 = 641
– zajęcia z wychowawcą – 95 + 63 = 158
– edukacja dla bezpieczeństwa – 0
Po zmianie (liczba godzin podana w propozycji MEN pomnożona przez 32 tygodnie roku szkolnego dla SP i 30 tygodni dla LO):
– język polski – 800
– języki obce nowożytne – 480 + 128 (II język od kl. VII) = 608
– matematyka – 640
– przyroda (kl. IV) + geografia, biologia, chemia, fizyka (V–VIII) – 64 + 576 = 640
– historia – 288
– wiedza o społeczeństwie – 64
– muzyka – 128
– plastyka – 128
– zajęcia techniczne – 128
– zajęcia artystyczne – 0
– zajęcia komputerowe – 160
– wychowanie fizyczne – 640
– zajęcia z wychowawcą – 160
– edukacja dla bezpieczeństwa – 32
Klasy III GM i I–III LO w stosunku do I–IV LO
Obecnie (GM + LO):
– język polski – 150 + 360 = 510
– języki obce nowożytne – 150 + 450 = 600
– matematyka – 129 + 300 = 429
– historia – 70 + 60 = 130
– wiedza o społeczeństwie – 33 + 30 = 63
– geografia – 44 + 30 = 73
– biologia – 44 + 30 = 73
– chemia – 44 + 30 = 73
– fizyka – 44 + 30 = 73
– informatyka – 33 + 30 = 63
– wiedza o kulturze – 0 + 30 = 30
– podstawy przedsiębiorczości – 0 + 60 = 60
– wychowanie fizyczne – 129 + 270 = 399
– edukacja dla bezpieczeństwa – 30 + 30 = 60
– zajęcia z wychowawcą – 32 + 90 = 122
Po zmianach:
– język polski – 480
– języki obce nowożytne – 600
– matematyka – 420
– historia – 240
– wiedza o społeczeństwie – 60
– geografia – 90
– biologia – 90
– chemia – 90
– fizyka – 90
– informatyka – 30
– wiedza o kulturze – 30
– podstawy przedsiębiorczości – 60
– wychowanie fizyczne – 360
– edukacja dla bezpieczeństwa – 60
– zajęcia z wychowawcą – 120
Zestawienie od klasy IV do matury
Obecnie: | Po zmianach: | Razem: | |
język polski | 1320 | 1280 | –40 |
języki obce nowożytne | 1190 | 1208 | +18 |
matematyka | 1070 | 1060 | –10 |
historia | 380 | 528 | +148 |
wiedza o społeczeństwie | 95 | 124 | +29 |
przyroda | 290 | 64 | |
geografia | 160 | 234 | |
biologia | 160 | 234 | |
chemia | 160 | 234 | |
fizyka | 160 | 234 | |
nauki przyrodnicze razem | 930 | 1000 | +70 |
zajęcia komputerowe i informatyka | 190 | 190 | 0 |
muzyka | 125 | 128 | +3 |
plastyka | 125 | 128 | +3 |
zajęcia techniczne | 160 | 128 | –32 |
zajęcia artystyczne | 65 | 0 | –65 |
wiedza o kulturze | 30 | 30 | 0 |
podstawy przedsiębiorczości | 60 | 60 | 0 |
wychowanie fizyczne | 1040 | 1000 | –40 |
edukacja dla bezpieczeństwa | 60 | 92 | +32 |
zajęcia z wychowawca | 280 | 280 | 0 |
Razem: | 7120 | 7236 | +116 |
Wnioski:
Licząca się różnica w liczbie zajęć to ta, która jest zbliżona do 30 – czyli jednej lekcji tygodniowo przez rok nauczania – lub większa. Zmiany mniejsze mogą wynikać z różnic w obliczeniach (zaokrąglenie do 5, przyjęcie, że długość roku szkolnego to 32 i 30 tygodni). Ponieważ w nowym planie dla części przedmiotów podano sumaryczną liczbę godzin – również tu mogą pojawić się odstępstwa (szczególnie dla przedmiotów przyrodniczych).