Zapewnienie bezpieczeństwa – przy optymalnych warunkach nauki – oraz dbałość o zdrowie, w tym zdrowie psychiczne, są priorytetami całego środowiska oświatowego. Aby nauka w trybie stacjonarnym, mimo stanu epidemii, trwała jak najdłużej, MEiN rekomenduje zintensyfikowanie działań w obszarze bezpieczeństwa sanitarnego we wszystkich szkołach i placówkach. Jako ważne zadanie jawi się również odbudowanie motywacji i zaangażowania uczniów zestresowanych powrotem do szkoły.

 

Powrót do nauki w trybie stacjonarnym 

Powrót do szkoły po dłuższej przerwie zawsze jest trudny. MEiN apeluje, aby podczas nauki w trybie stacjonarnym zwrócić szczególną uwagę na:

  • przestrzeganie aktualnych przepisów prawa dotyczących ograniczeń, nakazów i zakazów;
  • stosowanie się do Wytycznych MEiN, MZ i GIS dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych;
  • aktualizację i upowszechnienie wśród uczniów i rodziców wewnętrznego regulaminu lub procedur funkcjonowania szkoły w czasie epidemii, z uwzględnieniem specyfiki placówki, w tym realizacji zajęć pozalekcyjnych;
  • zachowanie dystansu między osobami przebywającymi na terenie szkoły, szczególnie w miejscach wspólnych, a także ograniczenie gromadzenia się uczniów na terenie szkoły;
  • obowiązek noszenia maseczek w przestrzeniach wspólnych, gdy nie ma możliwości zachowania dystansu. Obowiązek zakrywania nosa i ust w przestrzeni publicznej uregulowano w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.

 

Powrót do szkół a stres

uczennica pakuje plecak do szkoly

Jak wskazują badania przeprowadzone przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, w maju ubiegłego roku stres, niepewność i zniechęcenie były najczęściej odczuwanymi przez uczniów emocjami w momencie powrotu do nauki stacjonarnej. W związku z tym odbudowa motywacji i zaangażowania uczniów zestresowanych powróceniem do szkoły może być bardzo ważnym zadaniem dla nauczycieli u progu Nowego Roku. Być może zauważają Państwo oznaki stresu u uczniów? Ważne jest, aby obserwować młodzież i ich reakcję na stres, który może być przyczyną poważniejszego kryzysu.

Wsparciem dla Państwa i uczniów może być nagranie Przemka Staronia, autora „Szkoły bohaterek i bohaterów”, w którym omawia on niezwykle ważny temat sytuacji kryzysowej. Film jest dostępny w prezentacji multimedialnej na zajęcia z wychowawcą. To dobry pomysł na wprowadzenie do pomocnej i angażującej godziny wychowawczej. Przemek Staroń tłumaczy w nim między innymi dlaczego tak ważne jest, aby rozmawiać o trudnych emocjach. Mówi też o tym, w jaki sposób kryzysy mogą wpływać na rozwój jednostki. Nagranie pochodzi z prezentacji na zajęcia z wychowawcą do tematu 28. „Nie radzę sobie, czyli jak się odnaleźć w sytuacji kryzysowej”, którą można znaleźć TUTAJ.

 

Źródła:

  1. MEiN, Powrót uczniów do nauki stacjonarnej od 10 stycznia 2022 r.,https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/powrot-uczniow-do-nauki-stacjonarnej-od-10-stycznia-2022-r (dostęp: 08.01.2022).
  2. Centrum Edukacji obywatelskiej, 73% uczniów odczuwa stres, niepewność i strach po powrocie do stacjonarnej szkoły…, https://publicystyka.ngo.pl/73-uczniow-odczuwa-stres-niepewnosc-i-strach-po-powrocie-do-stacjonarnej-szkoly-raport-z-badania-centrum-edukacji-obywatelskiej (dostęp: 08.01.2022).