Wytyczne dotyczące organizacji pracy własnej potrafią sprawiać kłopoty niejednemu dorosłemu. Uczniowie, również ci z młodszych klas szkoły podstawowej, w tej nietypowej sytuacji mogą mieć problemy nie tylko
z właściwym zachowaniem podczas e-lekcji, ale z całym procesem edukacyjnym.

 

Cyfrowi tubylcy też muszą się nauczyć 

nauczanie zdalne grafika

Chociaż mówi się, że pokolenie urodzone w okresie swobodnego dostępu do technologii i sieci internetowej jest obeznane z komputerami od kołyski, jednak nie wszystkie kompetencje z tego zakresu młodzi ludzie opanowują szybko i łatwo. Niejednokrotnie dzieci sprawniej obsługują smartfona czy tablet niż ich rodzice, ale nie oznacza to, że będą umieli szybko i efektywnie wykorzystać te narzędzia
do nauki. Ustalanie priorytetów, sumienność w wywiązywaniu się z obowiązków, koncentracja uwagi na
e-lekcjach – to zadania mogące przekraczać kompetencje młodych adeptów sztuki zdalnego uczenia się. Z tego powodu jednym z zadań, poza realizowaniem treści programowych, powinny być ćwiczenia polegające na samodzielnej pracy, wskazówki do trenowania samodyscypliny oraz propagowanie rozrywki z dala od mediów elektronicznych.
 

Nowe techniki uczenia się

Nawet uczniom zafascynowanym technologiami może być trudno uniknąć stresu w związku z zamknięciem szkół i koniecznością nauki przez internet. Deficyty w zakresie umiejętności uczenia się z sieci, samokontroli oraz ustalania priorytetów nie będą działały na korzyść nawet ambitnych uczniów. Stąd też konieczne okazuje się wskazywanie uczniom właściwych kierunków, naprowadzających ich na kształtowanie
w sobie odpowiednich kompetencji, które pozwolą im z powodzeniem czerpać z e-lekcji oraz  bogatych zasobów internetowych. To da im możliwość rozwoju, a także nauczy obowiązkowości, gotowości do samodzielnego działania czy pracy pod presją czasu.

Danuta Sterna, dawniej nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, obecnie autorka publikacji dla nauczycieli i orędowniczka oceniania kształtującego, wskazuje na osiem filarów efektywnego uczenia się na odległość. Jak wspierać uczniów w tym trudnym czasie, aby przyswajali te nowe techniki uczenia się, mogą Państwo przeczytać w artykule opublikowanym na łamach portalu Edunews.
 

Źródło: https://edunews.pl/nowoczesna-edukacja/e-learning/5234-osiem-umiejetnosci-potrzebnych-uczniom-w-nauce-na-odleglosc