Ministerstwo Edukacji Narodowej zaprasza wszystkich, a w szczególności nauczycielki i nauczycieli praktyków do tego, aby włączyli się w konsultacje społeczne dotyczące reformy edukacji. Celem konsultacji jest wspólne wypracowanie profilu absolwenta i absolwentki zawierającego kluczowe kompetencje, z którymi absolwenci będą kończyć edukację szkolną. MEN i IBE zachęcają do zapoznania się z propozycją ekspertów i zapraszają do debaty.

 

Na 2026 rok planujemy reformę podstaw programowych, dlatego chcemy wiedzieć, na co należy położyć szczególny nacisk. Absolwent i absolwentka polskiej szkoły powinni posiadać trzy podstawowe umiejętności: muszą mieć wiedzę, kompetencję i sprawczość. Wokół tej triady zbudowane są podstawy programowe i propozycje wypracowane przez Instytut Badań Edukacyjnych – powiedziała szefowa resortu edukacji podczas spotkania rozpoczynającego konsultacje społeczne.

Etap I reformy 2026: profil absolwenta i absolwentki przedszkola i szkoły podstawowej

dymki rozmowa ludzie

Na podstawie badań naukowych, analiz, raportów i doświadczeń innych krajów, które z sukcesem przeprowadziły zmiany w swoim systemie edukacji, wypracowano profile absolwentów. To mapa umiejętności, które każdy uczeń powinien zdobyć w czasie edukacji szkolnej. Od 27 września do 31 października są one poddawane szerokim konsultacjom ze środowiskiem rodziców, uczniów i nauczycieli, a także organizacji i instytucji zajmujących się edukacją i oświatą. Liczą się każde zdanie, przemyślenia i propozycje.

Gotowe profile mają być podstawą do opracowania zmian w edukacji, dzięki czemu będzie ona w większym stopniu odpowiadać na wyzwania XXI w. Eksperci MEN podkreślają, że opracowany profil absolwenta i absolwentki odpowiada na pytania:

  • Jakie kluczowe kompetencje powinna posiadać osoba kończąca polską szkołę, by sprawnie działać w nieprzewidywalnej rzeczywistości?
  • Jakie wymiary (poza kompetencjami) powinny być rozwijane w polskiej szkole, by przygotować dzieci i młodzież do funkcjonowania we współczesnym i przyszłym świecie społecznym, rodzinnym i gospodarczym?
  • W jakich dziedzinach wiedzy powinna sprawnie się poruszać osoba kończąca polską szkołę?

 
Sekretarz Stanu w MEN Katarzyna Lubnauer podkreśla, że to I etap prawdziwej zmiany w polskiej szkole: Profil absolwenta i absolwentki to wizja konsensusu między celami, które sobie stawiamy, oraz tym, co jest efektem kształcenia oraz efektem w postaci wiedzy i kompetencji, które osiągną nasi uczniowie na wszystkich etapach nauczania. Te trzy kompetencje są niezbędne do ich dalszego rozwoju. Ich nabycie powinno stanowić cel procesu edukacyjnego osiągany w polskiej szkole.

Zasady udziału w konsultacjach i harmonogram spotkań dla zainteresowanych 

Możliwość wyrażenia swojej opinii na temat profilu absolwentki i absolwenta szkoły mają wszyscy zainteresowani. Aby dotrzeć do jak największej liczby osób, zaplanowano szereg spotkań konsultacyjnych – stacjonarnych oraz online. Uwagi można zgłaszać za pośrednictwem formularza konsultacyjnego online. Istnieje także możliwość, żeby samemu zorganizować lokalne spotkanie konsultacyjne i przesłać jego podsumowanie realizatorom konsultacji

Konsultacje społeczne trwają od 27 września do 31 października. Zaplanowano sześć stacjonarnych spotkań konsultacyjnych. Rejestracja na nie obywa się za pomocą formularza zgłoszeniowego. Terminy spotkań stacjonarnych:

  • 1 października, godz. 17:00–20:00 – w Warszawie (zgłoszenia przyjmowane do 30 września, do godz. 12:00)
  • 10 października, godz. 17:00–20:00 – w Warszawie (zgłoszenia przyjmowane do 6 października)
  • 16 października,godz. 17:00–20:00 – w Szczecinie (zgłoszenia przyjmowane do 10 października)
  • 16 października, godz. 17:00–20:00 – w Rzeszowie (zgłoszenia przyjmowane do 10 października)
  • 23 października, godz. 17:00–20:00 – w Białymstoku (zgłoszenia przyjmowane do 17 października)
  • 29 października, godz. 17:00–20:00 – we Wrocławiu (zgłoszenia przyjmowane do 23 października)

 
Zaplanowano również spotkania konsultacyjne online:

  • dla dyrektorek i dyrektorów placówek, przedszkoli, szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych:

- 4 października, godz. 12:00–14:30 (zgłoszenia przyjmowane do 2 października)
- 8 października, godz. 12:00–14:30 (zgłoszenia przyjmowane do 6 października)

  • dla nauczycieli i nauczycielek przedszkoli, szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych

- 16 października, godz. 17:00-19:30 (zgłoszenia przyjmowane do 14 października)
- 29 października, godz. 17:00-19:30 (zgłoszenia przyjmowane do 27 października)

  • dla uczniów i uczennic klas 7 i 8 szkoły podstawowej

- 3 października, godz. 16:30–18:30 (zgłoszenia przyjmowane do 1 października)

  • dla uczniów i uczennic szkół ponadpodstawowych i policealnych oraz studentów i studentek pierwszych lat studiów

- 9 października, godz. 16:00–18:30 (zgłoszenia przyjmowane do 7 października)
- 22 października, godz. 16:00–18:30 (zgłoszenia przyjmowane do 20 października)

Online odbędą się również konsultacje dla kuratorów i kuratorek oświaty, rodziców, samorządów terytorialnych, przedstawicieli środowiska naukowego, badawczego, ośrodków doskonalenia nauczycieli i organizacji pozarządowych, przedstawicieli środowisk pracodawców, branży HR oraz związków pracodawców.

 

Formularze zgłoszeniowe dla wszystkich grup zainteresowanych wzięciem udziału w konsultacjach on-line oraz szczegółowe informacje o spotkaniach znajdują się na stronie: https://ibe.edu.pl/pl/konsultacje-spoleczne.

 

Źródła:

  1. Profil Absolwenta i Absolwentki – zaczynamy ogólnopolskie konsultacje,https://www.gov.pl/web/edukacja/profil-absolwenta-i-absolwentki--zaczynamy-ogolnopolskie-konsultacje (dostęp: 1.10.2024 r.).
  2. Inauguracja konsultacji społecznych profilu absolwenta i absolwentki, https://ibe.edu.pl/pl/aktualnosci/2587-inauguracja-konsultacji-spolecznych-profilu-absolwenta-i-absolwentki (dostęp: 1.10.2024 r.).