Właściwe zorganizowanie wszystkich elementów składowych nauki zdalnej lub hybrydowej to prosty przepis na dobre funkcjonowanie uczniów i nauczycieli. Świadomość zasobów pozwala unikać błędów
 w ustalaniu priorytetów.

 

Emocje przed podstawą programową 

drogi edukacji w pandemii

Wnioski z nauki zdalnej odbywającej się wiosną 2020 r. pozwoliły na modyfikacje funkcjonowania uczniów w internetowej wersji szkoły. Pierwsza taka próba w historii edukacji w Polsce dała pole do obserwacji i przyczyniła się do nasilenia głosów zwolenników zmian systemowych. W praktyce pokazała, że istnieje bardzo duża potrzeba zadbania o sferę, która w polskiej szkole dotąd nie miała silnej pozycji. Emocje uczniów, ich przeżycia i lęki wysunęły się przed założenia podstawy programowej. Chociaż nauczyciele dbają o rzetelne wywiązywanie się z realizacji materiału przedmiotowego, do zaopiekowania pozostaje bardzo ważna sfera. Stąd rodzi się pytanie, czy można pogodzić te dwie pozorne sprzeczności – zadbać jednocześnie o emocje uczniów oraz przeprowadzić ich sprawnie przez kolejne etapy programu nauczania. Jarosław Kordziński, znany coach, trener i szkoleniowiec, jest zdania, że oddanie przestrzeni uczniom jest tą metodą, której poszukują wszystkie strony zaangażowane
w edukację, gdy myślą o sukcesie: nauczyciele, rodzice i uczniowie.
 

Radość w zdalnej edukacji 

Świadomość samostanowienia i odpowiedzialności za wyniki to podstawa dobrej współpracy z uczniami. W modelu zdalnym nabiera ona szczególnej wagi. Wyłączone kamerki i milczące awatary podczas lekcji mogą się więcej nie pojawiać, gdy uczniowie poczują, że mają realny wpływ na rzeczywistość. Prawdziwa odpowiedzialność i możliwość dokonywania wyborów pozwoli im porzucić postawę wycofaną. Bierność uczniów nie zadowala nauczycieli, ale dla samej młodzieży również stanowi brzemię. Wyjściem nie jest zadawanie formuł do wyuczenia na pamięć. Jarosław Kordziński bez skrupułów nazywa to stratą czasu. Podkreśla, że lepiej ten czas spożytkować na praktyczne działania, które sięgną do uczniowskich zasobów, talentów i już posiadanych kompetencji. Takie podejście będzie w stanie przekonać uczniów, że droga jest warta wysiłku. Pomoże trwać aktywnie w edukacji, mądrze decydować i elastycznie dopasowywać się do modelu kształcenia, zdalnego lub stacjonarnego, z każdego czerpiąc tyle, ile to możliwe. Zachęcamy do zapoznania się z refleksją nad czasem w szkole i dla szkoły. Pisze o tym Jarosław Kordziński w magazynie „Wszystko Co Najważniejsze”.

 

Źródło: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/jaroslaw-kordzinski-czas-w-edukacji/