3 lipca Centralna Komisja Egzaminacyjna przedstawiła wstępne wyniki egzaminu ósmoklasisty. Szczegółowe sprawozdanie zostanie udostępnione 20 września. Ale już teraz wiemy, w czym są dobrzy tegoroczni ósmoklasiści, a z którymi obszarami radzą sobie słabiej. Wiemy też, w których miejscach zamieszkania ósmoklasiści poradzili sobie najlepiej. Znamy nazwy konkretnych miast, w których uczniowie uzyskali najwyższe wyniki egzaminu. Informacja dotycząca słabszych stron uczniów bez wątpienia będzie dla nauczycieli cenną wskazówką na temat zagadnień, którym należy poświęcić więcej uwagi w pracy z kolejnym rocznikiem ósmoklasistów. Może temu służyć analiza wyników poszczególnych zadań dokonywana przez zespoły nauczycielskie danej grupy przedmiotów w każdej szkole – zaznacza dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

 

Wstępne wyniki podane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną

W 2024 r. do egzaminu ósmoklasisty w sesji głównej przystąpiło 220 900 uczniów, czyli ok. 96 % uczniów klas VIII szkoły podstawowej. Wśród nich znajdowało się ok. 11 300 uczniów z Ukrainy. Wstępna informacja o wynikach dotyczy wyłącznie uczniów, którzy do egzaminu przystąpili w maju. Szczegółowe wyniki egzaminu będą opisane w sprawozdaniu, które CKE opublikuje 20 września 2024 r.

Porównanie wstępnych wyników w latach 2024, 2023 i 2024:  

  • język polski: 61 % (2024 r.), 66 % (2023 r.), 60 % (2022 r.);
  • matematyka: 52 % (2024 r.), 53 % (2023 r.), 57 % (2022 r.);
  • język angielski: 66 % (2024 r.), 66 % (2023 r.), 67 % (2022 r.).

 
W których miejscach zamieszkania uczniowie poradzili sobie najlepiej 

Na podstawie opublikowanych danych wynika, że z tegorocznym egzaminem ósmoklasisty lepiej poradzili sobie uczniowie z miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców. CKE zwróciło uwagę na pogłębienie się różnic między wynikami z matematyki uczniów z dużych miast i uczniów z mniejszych miast lub wsi.

W tym roku po raz pierwszy w matematyce mamy sytuację, która od lat powtarza się w przypadku angielskiego: wielkie miasta zdecydowanie wyprzedziły wszystkie pozostałe miejscowości – podkreślił  w rozmowie z „Gazetą Wyborczą” szef CKE Marcin Smolik.

tabelka

W którym mieście uczniowie napisali egzamin ósmoklasisty najlepiej? 

Najlepsze wyniki z języka angielskiego uzyskano w województwie mazowieckim. Tutaj średni wynik to aż 72 %. Czołówkę otwiera Warszawa ze średnim wynikiem 82,4 %; po uwzględnieniu jej dzielnic: w Wilanowie średni wynik to 91,07 %, a niewiele niższy uzyskał Ursynów – 89 %. Pierwsza spośród szkół pod względem wyników jest Niepubliczna Szkoła Podstawowa British Primary School of Wilanow, ze średnim wynikiem aż 98,36%!

Pierwsza trójka szkół, które uzyskały najwyższe wyniki z egzaminu z języka angielskiego, znajduje się w Warszawie na Wilanowie:

  • Niepubliczna Szkoła Podstawowa British Primary School of Wilanow 98,36%
  • Polsko-Brytyjska Akademia 97,40 %
  • Szkoła Podstawowa Niepubliczna im. „Wiktorii Wiedeńskiej” Fundacji Edukacyjnej „Varsovia” – 96,19 %

 
Z kolei najwyższe wyniki z języka polskiego (66,71%) i z matematyki (58,78%) uzyskano w województwie małopolskim. W obu przypadkach to w Krakowie odnotowano najwyższe wyniki – 74,21% i 70,71%.

Pierwsza trójka szkół, które uzyskały najwyższe wyniki z egzaminu z języka polskiego, znajduje się na Krakowskim Śródmieściu:

  • Publiczna Szkoła Podstawowa nr 160 Zgromadzenia Sióstr Augustynek w Krakowie 85,18%
  • Szkoła Podstawowa nr 75 w Krakowie 82,97%
  • Prywatna Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Reja w Krakowie 82,44%

 
Pierwsza trójka szkół, które uzyskały najwyższe wyniki z egzaminu z matematyki, znajduje się na Krakowskim Śródmieściu:

  • Publiczna Szkoła Podstawowa nr 160 Zgromadzenia Sióstr Augustynek w Krakowie 90,82%
  • Szkoła Podstawowa nr 45 im. Pauli Montal Sióstr Pijarek 88%
  • Prywatna Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Reja w Krakowie 87,50%

 
Analiza wyników z języka polskiego 

Średni wynik z języka polskiego to 61 %. Uczniowie bardzo dobrze radzili sobie z zadaniami, które sprawdzały umiejętność czytania utworów literackich oraz odbioru tekstów kultury.

Umiejętności opanowane przez uczniów dobrze:

  • wyszukiwanie informacji w tekście.

 
Umiejętności opanowane przez uczniów słabiej:

  • umiejętności z zakresu kształcenia językowego: zastąpienie sformułowania charakterystycznego dla polszczyzny użytkowej wyrazem lub sformułowaniem z zakresu polszczyzny wzorcowej.

 
Szef CKE zwrócił uwagę, że aż do 7 % (z 3 %) wzrosła liczba osób, które za wypracowanie z j. polskiego otrzymały zero punktów. Rozprawkę wybrało 56 % uczniów, a opowiadanie – 41 %. W przypadku 3 % uczniów nie ma informacji o wyborze lub uczeń nie napisał wypracowania.

Analiza wyników z matematyki 

wyniki

Średni wynik z matematyki to 52 %. Z matematyką większość uczniów poradziło sobie gorzej niż w ubiegłych latach. Wyjątkiem są uczniowie z miejscowości powyżej 100 tysięcy mieszkańców. W dużych miastach średni wynik był wyższy, a uczniowie uzyskali tam średnio 60 % punktów.

Umiejętności opanowane przez uczniów dobrze:

  • znajdywanie współrzędnych danych punktów w układzie współrzędnych na płaszczyźnie.

 
Umiejętności opanowane przez uczniów słabiej:

  • operowanie obiektami matematycznymi – zastosowanie wzoru na objętość ostrosłupa, aby wyznaczyć jego wysokość i obliczyć różnicę wysokości zbudowanych obiektów.

 
Analiza wyników z języka angielskiego 

Średni wynik z egzaminu z języka angielskiego to 66 %. Szef CKE zaznaczył, że dla sporej grupy uczniów uzyskanie 21 % pozwalających na zdanie egzaminu to szczyt ich możliwości.

Mamy takich uczniów, jeśli chodzi o język angielski, dla których osiągnięcie takiego wyniku nie stanowi większego wyzwania. Mamy również sporą grupę dzieciaków – 21 procent to w tym roku około 40 tysięcy uczniów, które kończą ósmą klasę, posługując się językiem angielskim słabo, rozumiejąc podstawowe zwroty, nie będąc w stanie napisać tekstu samodzielnie – skomentował Marcin Smolik podczas rozmowy z TVP.

Umiejętności opanowane przez uczniów dobrze:

  • znajomość funkcji językowych.

 
Umiejętności opanowane przez uczniów słabiej:

  • znajomość środków językowych.

 
Najczęściej wybierane języki obce  

Oprócz języka angielskiego na egzaminie ósmoklasisty uczniowie mogli wybrać także inny język obcy. Zdecydowana większość wybrała jednak język angielski – aż 97,76 % uczniów. Część uczniów zdawała język niemiecki – zdecydowało się na niego 1,6 %, język rosyjski – zdecydowało się na niego 0,66 %, a pozostałe języki wybrało jedynie 0,77 % uczniów.

Najlepsze średnie wyniki uzyskali uczniowie zdający egzamin z języka francuskiego. Średnie wyniki uczniów zdających na egzaminie z języka obcego inny język niż angielski:

  • 88% – język francuski,
  • 79% – język rosyjski,
  • 72% – język hiszpański,
  • 53% – język niemiecki,
  • 47% – język włoski. 

 

konsultacje

Być może potrzebują Państwo pomocy albo chcieliby Państwo dowiedzieć się czegoś więcej na temat podręczników, materiałów dodatkowych czy obudowy dydaktycznej Wydawnictwa Operon. Bardzo chętnie spotkamy się i odpowiemy na wszystkie pytania. Zachęcamy do skorzystania z nowej usługi: indywidualnych konsultacji dla nauczycieli. Aby zamówić konsultacje, wystarczy wejść na stronę oferty Wydawnictwa Operon www.operon.pl i kliknąć przycisk „Zarezerwuj konsultacje”, a następnie wybrać dogodny dla siebie dzień i godzinę w kalendarzu rezerwacji, a my zadbamy o resztę. Kalendarz spotkań jest aktualizowany na bieżąco.

 

Źródła:

  1. Wyniki krajowe egzaminu ósmoklasisty w 2024 roku, https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/wyniki/  (dostęp: 8.07.2024 r.).
  2. Wstępne wyniki egzaminu ósmoklasisty 2024, https://www.gov.pl/web/edukacja/informacja-o-wynikach-egzaminu-osmoklasisty-2024 (dostęp: 8.07.2024 r.).
  3. Wyniki egzaminu ósmoklasisty. Niepokojący trend w przypadku matematyki, https://wyborcza.pl/7,75398,31112174,wyniki-egzaminu-osmoklasisty-niepokojacy-trend-w-przypadku.html (dostęp: 8.07.2024 r.).
  4. Są wyniki egzaminu ósmoklasisty. Najgorzej wypadła matematyka, https://warszawa.tvp.pl/79106200/sa-wyniki-egzaminu-osmoklasisty-najgorzej-wypadla-matematyka (dostęp: 8.07.2024 r.).