Wyniki egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego i matematyki – gorsze niż w 2023 r.
15/07/20243 lipca Centralna Komisja Egzaminacyjna przedstawiła wstępne wyniki egzaminu ósmoklasisty. Szczegółowe sprawozdanie zostanie udostępnione 20 września. Ale już teraz wiemy, w czym są dobrzy tegoroczni ósmoklasiści, a z którymi obszarami radzą sobie słabiej. Wiemy też, w których miejscach zamieszkania ósmoklasiści poradzili sobie najlepiej. Znamy nazwy konkretnych miast, w których uczniowie uzyskali najwyższe wyniki egzaminu. Informacja dotycząca słabszych stron uczniów bez wątpienia będzie dla nauczycieli cenną wskazówką na temat zagadnień, którym należy poświęcić więcej uwagi w pracy z kolejnym rocznikiem ósmoklasistów. Może temu służyć analiza wyników poszczególnych zadań dokonywana przez zespoły nauczycielskie danej grupy przedmiotów w każdej szkole – zaznacza dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Wstępne wyniki podane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną
W 2024 r. do egzaminu ósmoklasisty w sesji głównej przystąpiło 220 900 uczniów, czyli ok. 96 % uczniów klas VIII szkoły podstawowej. Wśród nich znajdowało się ok. 11 300 uczniów z Ukrainy. Wstępna informacja o wynikach dotyczy wyłącznie uczniów, którzy do egzaminu przystąpili w maju. Szczegółowe wyniki egzaminu będą opisane w sprawozdaniu, które CKE opublikuje 20 września 2024 r.
Porównanie wstępnych wyników w latach 2024, 2023 i 2024:
- język polski: 61 % (2024 r.), 66 % (2023 r.), 60 % (2022 r.);
- matematyka: 52 % (2024 r.), 53 % (2023 r.), 57 % (2022 r.);
- język angielski: 66 % (2024 r.), 66 % (2023 r.), 67 % (2022 r.).
W których miejscach zamieszkania uczniowie poradzili sobie najlepiej
Na podstawie opublikowanych danych wynika, że z tegorocznym egzaminem ósmoklasisty lepiej poradzili sobie uczniowie z miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców. CKE zwróciło uwagę na pogłębienie się różnic między wynikami z matematyki uczniów z dużych miast i uczniów z mniejszych miast lub wsi.
W tym roku po raz pierwszy w matematyce mamy sytuację, która od lat powtarza się w przypadku angielskiego: wielkie miasta zdecydowanie wyprzedziły wszystkie pozostałe miejscowości – podkreślił w rozmowie z „Gazetą Wyborczą” szef CKE Marcin Smolik.
W którym mieście uczniowie napisali egzamin ósmoklasisty najlepiej?
Najlepsze wyniki z języka angielskiego uzyskano w województwie mazowieckim. Tutaj średni wynik to aż 72 %. Czołówkę otwiera Warszawa ze średnim wynikiem 82,4 %; po uwzględnieniu jej dzielnic: w Wilanowie średni wynik to 91,07 %, a niewiele niższy uzyskał Ursynów – 89 %. Pierwsza spośród szkół pod względem wyników jest Niepubliczna Szkoła Podstawowa British Primary School of Wilanow, ze średnim wynikiem aż 98,36%!
Pierwsza trójka szkół, które uzyskały najwyższe wyniki z egzaminu z języka angielskiego, znajduje się w Warszawie na Wilanowie:
- Niepubliczna Szkoła Podstawowa British Primary School of Wilanow 98,36%
- Polsko-Brytyjska Akademia 97,40 %
- Szkoła Podstawowa Niepubliczna im. „Wiktorii Wiedeńskiej” Fundacji Edukacyjnej „Varsovia” – 96,19 %
Z kolei najwyższe wyniki z języka polskiego (66,71%) i z matematyki (58,78%) uzyskano w województwie małopolskim. W obu przypadkach to w Krakowie odnotowano najwyższe wyniki – 74,21% i 70,71%.
Pierwsza trójka szkół, które uzyskały najwyższe wyniki z egzaminu z języka polskiego, znajduje się na Krakowskim Śródmieściu:
- Publiczna Szkoła Podstawowa nr 160 Zgromadzenia Sióstr Augustynek w Krakowie 85,18%
- Szkoła Podstawowa nr 75 w Krakowie 82,97%
- Prywatna Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Reja w Krakowie 82,44%
Pierwsza trójka szkół, które uzyskały najwyższe wyniki z egzaminu z matematyki, znajduje się na Krakowskim Śródmieściu:
- Publiczna Szkoła Podstawowa nr 160 Zgromadzenia Sióstr Augustynek w Krakowie 90,82%
- Szkoła Podstawowa nr 45 im. Pauli Montal Sióstr Pijarek 88%
- Prywatna Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Reja w Krakowie 87,50%
Analiza wyników z języka polskiego
Średni wynik z języka polskiego to 61 %. Uczniowie bardzo dobrze radzili sobie z zadaniami, które sprawdzały umiejętność czytania utworów literackich oraz odbioru tekstów kultury.
Umiejętności opanowane przez uczniów dobrze:
- wyszukiwanie informacji w tekście.
Umiejętności opanowane przez uczniów słabiej:
- umiejętności z zakresu kształcenia językowego: zastąpienie sformułowania charakterystycznego dla polszczyzny użytkowej wyrazem lub sformułowaniem z zakresu polszczyzny wzorcowej.
Szef CKE zwrócił uwagę, że aż do 7 % (z 3 %) wzrosła liczba osób, które za wypracowanie z j. polskiego otrzymały zero punktów. Rozprawkę wybrało 56 % uczniów, a opowiadanie – 41 %. W przypadku 3 % uczniów nie ma informacji o wyborze lub uczeń nie napisał wypracowania.
Analiza wyników z matematyki
Średni wynik z matematyki to 52 %. Z matematyką większość uczniów poradziło sobie gorzej niż w ubiegłych latach. Wyjątkiem są uczniowie z miejscowości powyżej 100 tysięcy mieszkańców. W dużych miastach średni wynik był wyższy, a uczniowie uzyskali tam średnio 60 % punktów.
Umiejętności opanowane przez uczniów dobrze:
- znajdywanie współrzędnych danych punktów w układzie współrzędnych na płaszczyźnie.
Umiejętności opanowane przez uczniów słabiej:
- operowanie obiektami matematycznymi – zastosowanie wzoru na objętość ostrosłupa, aby wyznaczyć jego wysokość i obliczyć różnicę wysokości zbudowanych obiektów.
Analiza wyników z języka angielskiego
Średni wynik z egzaminu z języka angielskiego to 66 %. Szef CKE zaznaczył, że dla sporej grupy uczniów uzyskanie 21 % pozwalających na zdanie egzaminu to szczyt ich możliwości.
Mamy takich uczniów, jeśli chodzi o język angielski, dla których osiągnięcie takiego wyniku nie stanowi większego wyzwania. Mamy również sporą grupę dzieciaków – 21 procent to w tym roku około 40 tysięcy uczniów, które kończą ósmą klasę, posługując się językiem angielskim słabo, rozumiejąc podstawowe zwroty, nie będąc w stanie napisać tekstu samodzielnie – skomentował Marcin Smolik podczas rozmowy z TVP.
Umiejętności opanowane przez uczniów dobrze:
- znajomość funkcji językowych.
Umiejętności opanowane przez uczniów słabiej:
- znajomość środków językowych.
Najczęściej wybierane języki obce
Oprócz języka angielskiego na egzaminie ósmoklasisty uczniowie mogli wybrać także inny język obcy. Zdecydowana większość wybrała jednak język angielski – aż 97,76 % uczniów. Część uczniów zdawała język niemiecki – zdecydowało się na niego 1,6 %, język rosyjski – zdecydowało się na niego 0,66 %, a pozostałe języki wybrało jedynie 0,77 % uczniów.
Najlepsze średnie wyniki uzyskali uczniowie zdający egzamin z języka francuskiego. Średnie wyniki uczniów zdających na egzaminie z języka obcego inny język niż angielski:
- 88% – język francuski,
- 79% – język rosyjski,
- 72% – język hiszpański,
- 53% – język niemiecki,
- 47% – język włoski.
Być może potrzebują Państwo pomocy albo chcieliby Państwo dowiedzieć się czegoś więcej na temat podręczników, materiałów dodatkowych czy obudowy dydaktycznej Wydawnictwa Operon. Bardzo chętnie spotkamy się i odpowiemy na wszystkie pytania. Zachęcamy do skorzystania z nowej usługi: indywidualnych konsultacji dla nauczycieli. Aby zamówić konsultacje, wystarczy wejść na stronę oferty Wydawnictwa Operon www.operon.pl i kliknąć przycisk „Zarezerwuj konsultacje”, a następnie wybrać dogodny dla siebie dzień i godzinę w kalendarzu rezerwacji, a my zadbamy o resztę. Kalendarz spotkań jest aktualizowany na bieżąco.
Źródła:
- Wyniki krajowe egzaminu ósmoklasisty w 2024 roku, https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/wyniki/ (dostęp: 8.07.2024 r.).
- Wstępne wyniki egzaminu ósmoklasisty 2024, https://www.gov.pl/web/edukacja/informacja-o-wynikach-egzaminu-osmoklasisty-2024 (dostęp: 8.07.2024 r.).
- Wyniki egzaminu ósmoklasisty. Niepokojący trend w przypadku matematyki, https://wyborcza.pl/7,75398,31112174,wyniki-egzaminu-osmoklasisty-niepokojacy-trend-w-przypadku.html (dostęp: 8.07.2024 r.).
- Są wyniki egzaminu ósmoklasisty. Najgorzej wypadła matematyka, https://warszawa.tvp.pl/79106200/sa-wyniki-egzaminu-osmoklasisty-najgorzej-wypadla-matematyka (dostęp: 8.07.2024 r.).