W grudniu 2024 r. Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) przeprowadziła testy diagnostyczne, których wyniki mogą stanowić cenną wskazówkę dla uczniów zdających w tym roku maturę i egzamin ósmoklasisty. Co warto powtórzyć przed nadchodzącymi egzaminami? Zachęcamy do zapoznania się z najważniejszymi wnioskami z próbnych egzaminów oraz z poradami ekspertów.

 

Wyniki próbnej matury przeprowadzonej przez CKE w grudniu 2024

Nad czym powinni popracować maturzyści w ostatnich miesiącach przed egzaminem?

Jak podaje CKE, uczniowie klas maturalnych, którzy napisali testy diagnostyczne w grudniu 2024 r., mieli trudności z:

  • tworzeniem notatki syntetyzującej z języka polskiego,
  • rozpoznaniem związku problematyki utworu z programem epoki literackiej (język polski),
  • podaniem przykładów z utworów literackich wspierających argumentację (język polski),
  • przetwarzaniem i porównywaniem informacji zawartych we fragmentach różnych utworów (język polski),
  • tworzeniem wypracowania (język polski),
  • stosowaniem poprawnie środków językowych (język polski),
  • rozwiązaniem zadań z geometrii (matematyka),
  • rozwiązaniem zadań wymagających przeprowadzenia kilkuetapowego rozumowania (matematyka),
  • rozwiązaniem zadań z kontekstem praktycznym (matematyka),
  • znajdowaniem w wypowiedzi pisemnej lub ustnej określonych informacji i przetwarzaniem wypowiedzi (język angielski),
  • z zastosowaniem środków językowych (język angielski).

 
Rady ekspertów CKE dla uczniów w kontekście pracy z arkuszem maturalnym

Centralna Komisja Egzaminacyjna zaleca, aby maturzyści na początku zaplanowali pracę z arkuszem i dokładnie czytali polecenia. W części „Język polski w użyciu” należy wyodrębnić kluczowe informacje z tekstów nieliterackich i formułować odpowiedzi własnymi słowami. W zadaniach wymagających odniesienia do dwóch tekstów należy uwzględnić oba. W wypracowaniu warto korzystać z lektur obowiązkowych i przywoływać konkretne sytuacje wspierające argumentację, unikając ogólników i streszczeń.

W matematyce i językach obcych CKE podkreśla konieczność dokładnego analizowania poleceń, zwłaszcza zaznaczania sobie czasowników operacyjnych. W matematyce należy stosować rozumowanie ogólne, korzystać z broszury ze wzorami i weryfikować wyniki. W językach obcych uczniowie powinni dbać o poprawność językową, przestrzegać limitu słów oraz analizować odpowiedzi pod kątem merytorycznym, gramatycznym i ortograficznym. Eksperci zwracają też uwagę na czytelność zapisu, która ma wpływ na ocenę każdego egzaminu.

Wyniki próbnego egzaminu ósmoklasisty przeprowadzonego przez CKE w grudniu 2024 

Eksperci CKE podsumowali także wyniki testu diagnostycznego przed egzaminem ósmoklasisty. Wskazali obszary i zadania, z którymi uczniowie mieli trudności.

Co powinni powtórzyć ósmoklasiści miesiąc przed egzaminem?

Przygotowując się z języka polskiego, uczniowie muszą powtórzyć przede wszystkim:

  • treści z zakresu gramatyki języka polskiego (części mowy i części zdania) i inne umiejętności z zakresu kształcenia językowego,
  • czytanie ze zrozumieniem – wyjaśnianie przedstawionego stanowiska lub opinii,
  • tworzenie wypracowania w zakresie poprawności językowej, ortograficznej i interpunkcyjnej.

 
Ostatnie powtórki z matematyki powinny się skupić na:

  • zadaniach wieloetapowych, których rozwiązanie wymaga łączenia wiedzy i umiejętności z różnych działów,
  • zadaniach wymagających identyfikacji danych i poprawnej ich interpretacji oraz zapisywania zależności między danymi oraz przekształcania wyrażeń algebraicznych,
  • zadaniach wymagających dowodzenia.

 
Przed egzaminem z języka angielskiego CKE radzi powtórzyć:

  • środki i funkcje językowe oraz ich stosowanie w zadaniach otwartych,
  • tworzenie wypowiedzi pisemnej z zastosowaniem różnych środków językowych,
  • przekazywanie wymaganych informacji.

 
Rekomendacje CKE dla ósmoklasistów dotyczące rozwiązywania arkusza egzaminacyjnego

Zgodnie z rekomendacjami CKE, uczniowie powinni ćwiczyć uważne czytanie tekstów i poleceń, zwracać uwagę na liczbę zadań do wykonania oraz dokładnie analizować odpowiedzi, szczególnie w zadaniach zamkniętych. Przy odwołaniach do lektur najlepiej wybierać dobrze znane teksty z listy obowiązkowej, unikać streszczeń i odwoływać się do konkretnych wątków. W formach użytkowych i wypracowaniach należy pamiętać o wszystkich wymaganych elementach, funkcjonalności i poprawności językowej.

W matematyce kluczowe jest rozwiązywanie zadań krok po kroku, z użyciem jednostek, czytelnych oznaczeń i logicznego rozumowania. Uczniowie powinni korzystać z danych z treści i rysunków, planować etapy rozwiązania, wykonywać rysunki pomocnicze i stosować poprawną terminologię, zwłaszcza w geometrii. W zadaniach praktycznych warto sprawdzać, czy wynik jest sensowny i realny.

Na egzaminie z języka angielskiego uczniowie powinni podkreślać kluczowe słowa w poleceniach, analizować kontekst, eliminować błędne odpowiedzi i dbać o poprawność językową. W zadaniach otwartych ważne są precyzja, czytelność oraz logiczne i gramatyczne dopasowanie odpowiedzi. W wypowiedzi pisemnej trzeba zrealizować wszystkie podpunkty polecenia, rozwijając każdy z nich i pamiętając o wymaganiach formalnych.

 

Źródło:

Wyniki i wnioski z badania diagnostycznego przeprowadzonego w grudniu 2024 r., https://cke.gov.pl/wyniki-i-wnioski-z-badania-diagnostycznego-przeprowadzonego-w-grudniu-2024-r/ (dostęp: 10.04.2025 r.).