Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało kuratorom oświaty rekomendacje dotyczące tego, jak przeprowadzić z uczniami rozmowę na temat sytuacji kryzysowych. Podczas konferencji ministra edukacji zapowiedziała także podręcznik poświęcony reagowaniu na takie wydarzenia.

 
Brak jasnych i jednolitych procedur postępowania dla szkół w przypadku sytuacji kryzysowej 

Związkowcy podkreślili, że nauczyciele, jako osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo dzieci i młodzieży, muszą mieć dostęp dokonkretnych wytycznych i narzędzi, które pozwolą im działać szybko, skutecznie i bezpiecznie w sytuacjach kryzysowych.

W związku z nocnym wtargnięciem dronów na terytorium Polski, w tym na obszar województwa łódzkiego, ZNP Okręg Łódzki wyraża głębokie zaniepokojenie brakiem jasnych i jednolitych procedur postępowania w placówkach oświatowych w przypadku zagrożeń powietrznych, takich jak atak dronów, naruszenie przestrzeni powietrznej czy inne sytuacje kryzysowe o charakterze militarnym lub terrorystycznym – napisali związkowcy z okręgu łódzkiego.

ZNP Okręg Łódzki zaapelował m.in. o:

  • pilne opracowanie i wdrożenie procedur bezpieczeństwa w przypadku zagrożeń powietrznych,
  • regularne szkolenia kryzysowe dla nauczycieli, dyrektorów i uczniów,
  • wyposażenie szkół w systemy ostrzegania i komunikacji kryzysowej, zintegrowane z RCB i lokalnymi służbami,
  • uzupełnienie programu przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa o zagrożenia militarne i terrorystyczne.

 
Dalsza część tekstu znajduje się pod banerem

MEN zapowiada podręcznik, który pokaże uczniom, jak reagować w sytuacjach kryzysowych

Resort edukacji zapowiedział rozpoczęcie prac nad podręcznikiem przygotowującym uczniów do odpowiedniego reagowania sytuacjach kryzysowych. To wspólny projekt MEN i MSWiA. Ministra edukacji zapowiedziała również wprowadzenie zmian na edukacji dla bezpieczeństwa. Przypominamy, że ten przedmiot jest realizowany w klasie VIII SP oraz w I klasie w LO, technikum i branżowej szkoły I stopnia.  

W szkołach jest realizowany przedmiot edukacja dla bezpieczeństwa. On musi się zmienić i w ramach reformy26 będzie ulegał zmianom. Uważam, że bardziej powinniśmy wrócić do tego, co było w przysposobieniu obronnym (…) W porozumieniu z MSWiA w naszym ministerstwie ruszają nad nim prace – zapowiedziała Barbara Nowacka podczas konferencji prasowej.

Zaplanowane zostały także kolejne edycje programu „Edukacja z wojskiem”.

Rekomendacje MEN – jak rozmawiać z uczniami o sytuacjach kryzysowych  

Kuratoria oświaty zostały zobligowane przez MEN do przekazania szkołom rekomendacji opracowanych przez MEN. Pozwolą one zadbać o emocje uczniów w sytuacjach kryzysowych. To wskazówki dotyczące tego, jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą np. o naruszeniu granic powietrznych, nie wzbudzając lęku. W rekomendacjach znajdą Państwo również listę najważniejszych telefonów alarmowych oraz wskazówki, jakie informacje przekazać dyspozytorowi, aby skutecznie wezwać pomoc w sytuacji zagrożenia. 

Rekomendacje mają pomóc nauczycielom i wychowawcom prowadzić z dziećmi i uczniami rozmowy. To szczególnie ważne w kontekście pojawiających się w Polsce sytuacji naruszeń przestrzeni powietrznej, które mogą budzić niepokój wśród dzieci i młodzieży – podkreśla resort edukacji.

Najważniejsze rekomendacje MEN:

  • rozpoznaj temat i korzystaj z wiarygodnych źródeł (np. publikowanych na portalu gov.pl.),
  • dostosuj język i informacje do wieku ucznia,
  • przypominaj zasady bezpieczeństwa i sygnały alarmowe,
  • dowiedz się, co dziecko wie i czuje – pytaj o emocje, obawy, poczucie bezpieczeństwa,
  • zachowaj spokój i zapewnij wsparcie emocjonalne,
  • uczul uczniów na fałszywe informacje pojawiające się w internecie. 

 
Wszystkie rekomendacje dostępne są na stronie MEN.

Źródła:

  1. Okręg Łódzki ZNP: Szkoły nie są przygotowane na sytuacje kryzysowe o charakterze militarnym lub terrorystycznym,  https://glos.pl/okreg-lodzki-znp-szkoly-nie-sa-przygotowane-na-sytuacje-kryzysowe-o-charakterze-militarnym-lub-terrorystycznym (dostęp: 18.09.2025 r.).
  2. Komunikat ZNP Okręg Łódzki, https://www.facebook.com/photo/?fbid=1090467193202244&set=a.361713219410982 (dostęp: 18.09.2025 r.).
  3. Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało kuratorom oświaty rekomendacje dotyczące rozmów z uczniami o sytuacjach kryzysowych, https://www.gov.pl/web/edukacja/ministerstwo-edukacji-narodowej-przekazalo-kuratorom-oswiaty-rekomendacje-dotyczace-rozmow-z-uczniami-o-sytuacjach-kryzysowych (dostęp: 18.09.2025 r.).
  4. Nagranie konferencji prasowej MSWiA z dnia 15 września 2025 r., w którym brała udział ministra edukacji Barbara Nowacka, https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=818549570833759 (dostęp: 18.09.2025 r.).