Fundacja OFF school zbadała aktualne potrzeby uczniów i wskazała kluczowe obszary wymagające reform w polskim systemie edukacji. Opracowała też i przekazała Ministerstwu Edukacji Narodowej rekomendacje, które mają pomóc w stworzeniu modelu szkoły na miarę XXI w. Z raportu wynika, że uczniowie chcą m.in.: większego wsparcia psychicznego, edukacji zdrowotnej i edukacji seksualnej w szkole, ale to nie wszystko.Widzimy zbieżność z oczekiwaniami uczniów i nauczycieli – mówiła nakonferencji wiceministra Paulina Piechna-Więckiewicz.

 

Obszary wymagające reform w polskim systemie oświaty

Fundacja OFF school zebrała głosy 4 tysięcy uczniów i 400 nauczycielek i nauczycieli z 20 szkół z małych i średnich ośrodków miejskich w całej Polsce. Ominięto bardzo duże miasta o wysokim wskaźniku dochodów. Członkowie fundacji przekonują, że wyniki badań oraz rekomendacje pomogą w tworzeniu bardziej przyjaznego i rozwijającego środowiska edukacyjnego.

Ogłoszenie raportu w Ministerstwie Edukacji Narodowej

Raport został ogłoszony na konferencji prasowej w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Choć samo ministerstwo nie brało udziału w jego tworzeniu, to wiceministra Paulina Piechna-Więckiewicz zaznaczyła, że wiele postulatów uczniów jest zbieżnych z planami resortu. Pozostałe także zostaną wzięte pod uwagę.

Mnie najbardziej dotyka fakt, ile czasu muszę spędzać w szkole. Najgorsze nie jest to, ile czasu spędzam w szkole, tylko poczucie, że nic tam nie robię – zaznaczyła na konferencji w Ministerstwie Edukacji członkini fundacji, licealistka Maria Szlapańska. Dodała, że musiała poświęcić sport, dlatego tym bardziej chciałaby mieć poczucie, że czas spędzony w szkole jest wartościowy.

Po wypowiedziach młodych wiceministra podkreśliła, jak wielkie jest zaangażowanie uczniów w zmiany w systemie edukacji. Zaznaczyła też, że MEN stara się uważnie słuchać głosów samych uczniów i wprowadzać zmiany, które pozwolą stworzyć w szkole bardziej przyjazne środowisko.

Co wymaga zmian:
  • aż trzeci uczeń postrzega szkołę jako obowiązek, a nie przestrzeń do rozwoju;
  • tylko 7,86% uczniów uważa, że ich prawa są w pełni respektowane – to poważny problem praw uczniowskich;
  • przeładowana podstawa programowa;
  • prawie 30% wskazuje potrzebę zmiany programu nauczania na bardziej związany z życiem;
  • organizacja zajęć i metody nauczania;
  • większość uczniów zgłasza brak przedmiotów związanych z praktycznymi umiejętnościami, w tym edukacji zdrowotnej;
  • uczniowie potrzebują większego wsparcia psychologicznego;
  • prace domowe i system oceniania;
  • infrastruktura placówki.

 
Wiele problemów zidentyfikowanych w raporcie już rozwiązujemy: procedujemy ustawę wprowadzającą rzecznika praw uczniowskich, wprowadzamy nowy przedmiot – edukację zdrowotną, zmieniamy zasady dotyczące organizacji lekcji religii w szkołach, dbamy o dobrostan uczniów i rozwijamy kluczowe kompetencje młodzieży – mówiła w czasie konferencji wiceministra.

Rekomendacje twórców raportu „Szkoła przyszłości”

Twórcy raportu rekomendują MEN m.in.:

  • ograniczenie liczby godzin lekcyjnych (większość uczniów oczekiwałaby 4–6 godzin),
  • uproszczenie podstawy programowej,
  • redukcję przedmiotów niematuralnych,
  • wprowadzenie większej liczby zajęć praktycznych i przedmiotów przygotowujących do życia codziennego,
  • ograniczenie wykładów i pogadanek,
  • wprowadzenie i upowszechnienie nowoczesnych metod nauczania, które angażują uczniów i rozwijają kreatywność, np. lekcje terenowe,
  • wprowadzenie wsparcia psychologicznego dla uczniów i nauczycieli oraz większy nacisk na zdrowie psychiczne w programie nauczania,
  • wprowadzenie bardziej elastycznego podejścia do planu zajęć i indywidualnych potrzeb młodzieży,
  • zmiany systemu oceniania na bardziej wspierający i motywujący do nauki,
  • modernizację sal lekcyjnych,
  • stworzenie stref relaksu i wyciszenia,
  • wyposażenie szkół w nowoczesne technologie.

 
Pełna treść raportu dostępna jest TUTAJ.

 

Źródła:

  1. Raport „Szkoła marzeń” – jak powinna wyglądać edukacja przyszłości?, https://www.spokojnamlodosc.pl/szuflada/?fbclid=IwY2xjawJKOltleHRuA2FlbQIxMAABHeK6R10u2trFvjWdOcrEnuWZtS9Dwx9MDt4Q6JlfbvPOb7QtJld7qZsDuQ_aem_-MyHb5jPFNuM-RoxYIKMlQ (dostęp: 26.03.2025 r.).
  2. Raport „Szkoła Marzeń” – konferencja prasowa z udziałem wiceminister Pauliny Piechny-Więckiewicz,  https://www.gov.pl/web/edukacja/raport-szkola-marzen--konferencja-prasowa-z-udzialem-wiceminister-pauliny-piechny-wieckiewicz (dostęp: 26.03.2025 r.).
  3. Nagranie konferencji prasowej z udziałem wiceminister Pauliny Piechny-Więckiewicz, https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=1318434522542641 (dostęp: 26.03.2025 r.).