Odkładanie nauki na później to problem wielu ósmoklasistów. Mimo że nauczyciele zapewniają im solidne powtórki do egzaminu, to ostatecznie wszystko zależy od samych uczniów. Co zatem można zrobić, aby zmotywować ich do systematycznej nauki? Czego nie mówić, aby nie szkodzić, tylko dodać otuchy?

 
Jak motywować, żeby nie stresować?

Stres to nieodłączny element każdego egzaminu – pojawia się zarówno w czasie przygotowań, jak i podczas samego sprawdzianu. W umiarkowanej dawce mobilizuje do działania, lecz gdy staje się zbyt silny, potrafi paraliżować. Dlatego warto świadomie unikać zachowań, które mogą go nasilać.

Wskazówki do przekazania rodzicom ósmoklasistów

W rozmowach z dziećmi trzeba unikać:

  • nadmiernej krytyki (np. „Jak możesz tego nie umieć?”),
  • wypominania przeszłych błędów, (np. zbyt późnego rozpoczęcia przygotowań – może to przynieść odwrotny efekt i uczeń podda się, bo będzie przekonany, że i tak nie zdąży),
  • umniejszania i bagatelizowania obaw ucznia (np. „Nie ma czego się bać.”),
  • obciążania własnymi obawami (np. „Obawiam się, że nie zdobędziesz wystarczającej liczby punktów.”).

 
Co warto powiedzieć zamiast tego?

  • „Rozumiem, że to dla Ciebie trudne. Powtórzmy to jeszcze raz.”
  • „Jest późno, zobaczmy, co możemy powtórzyć w tym czasie, który nam pozostał.”
  • „Rozumiem, że czujesz stres – to normalne przed egzaminem.”
  • „Jestem pewna, że sobie poradzisz.”

 
Oswojenie stresu egzaminacyjnego na Ogólnopolskim Próbnym Egzaminie Ósmoklasisty z Operonem

Co jeszcze można zrobić, aby pomóc ósmoklasistom w oswojeniu stresu egzaminacyjnego? Co roku tysiące szkół biorą udział w Ogólnopolskim Próbnym Egzaminie Ósmoklasisty z Operonem. Dzięki temu uczniowie mogą przekonać się, jaka jest atmosfera egzaminu państwowego i jak on przebiega. To także okazja dla nich do sprawdzenia swoich sił w rozwiązywaniu zadań egzaminacyjnych z zachowaniem rygoru czasu.

Rezultatem egzaminu próbnego jest rzetelna informacja zwrotna na temat poziomu kompetencji ósmoklasistów i ich stopnia przygotowania do wyzwania, z jakim zmierzą się w maju. Uczniowie uświadamiają sobie też, że egzamin zbliża się nieuchronnie. To wszystko stanowi silny bodziec motywacyjny do intensywniejszej nauki.

Więcej informacji o tegorocznej edycji egzaminu próbnego znajdą Państwo na stronie egzaminy.operon.pl.

   ZAPISZ SZKOŁĘ   

Wielu uczniów zbyt późno rozpoczyna przygotowania do egzaminu ósmoklasisty. Skutkiem tego jest niewystarczająca ilość czasu na opanowanie, powtórzenie i utrwalenie całego materiału. Uczniowie w pośpiechu próbują nadrobić naukę i uczą się „po łebkach”, przez co końcowy wynik egzaminu nie jest satysfakcjonujący. Udział w egzaminie z Operonem pozwala zmobilizować ich do zaplanowania systematycznych powtórek do egzaminu.