Jak wspierać trzecioklasistę w budowaniu pewności siebie
27/01/2025Przejście do klasy czwartej to dla dzieci ważny moment pełen wyzwań i zmian, które mogą budzić niepokój. Stanowią dla uczniów dużą próbę ich umiejętności adaptacyjnych. Zmiany te, choć nieuniknione, często wiążą się ze stresem i niepewnością. Mogą niekorzystnie wpływać na poczucie własnej wartości u dzieci. Co można zrobić, aby na zakończenie klasy trzeciej dodać uczniom pewności siebie i nauczyć ich radzenia sobie z emocjami?
Dziecko jest cudzoziemcem, nie rozumie języka, nie zna kierunku ulic, nie zna praw i zwyczajów. […] Potrzebny przewodnik, który grzecznie odpowie na pytanie.
– Janusz Korczak
Umiejętność regulowania emocji – to da się wyćwiczyć
Regulowanie emocji oznacza zdolność do rozpoznawania, rozumienia i adekwatnego reagowania na własne uczucia, emocje innych ludzi i trudne sytuacje. Wspieranie najmłodszych uczniów w tym zakresie jest szczególnie ważne. Dla małych dzieci większość sytuacji jest nowa – podkreśla psycholog Bartłomiej Perczak. Umiejętność regulowania emocji to ich super moc w nowych sytuacjach, które z początku mogą wydawać się trudne i wywoływać stres.
Jak ze stresu uczynić sprzymierzeńca? Klasa czwarta wiąże się z nowymi przedmiotami i większą liczbą klasówek i testów. Dlatego jeszcze przed jej rozpoczęciem w szkołach przeprowadza się test diagnostyczny dla uczniów. Taki sprawdzian podsumowujący klasę trzecią dostarcza cennych informacji o gotowości uczniów do dalszej nauki.
Jak pomóc najmłodszym uczniom w nowej, nieznanej dla nich sytuacji, jaką jest taki duży sprawdzian? Przydatnym wsparciem jest stworzenie trzecioklasistom okazji, by w bezpiecznych warunkach sprawdzili swoje umiejętności: czytania, pisania, matematyki i przyrody. Dzięki temu uczniowie dowiedzą się o swoich postępach, co doda im pewności siebie przed klasą czwartą.
Oswajanie trudnych emocji i nowych sytuacji ramię w ramię z Bratkiem
Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty to sprawdzian przyjazny dziecku ze względu na autorską formułę i elementy terapeutyczne. Kluczowe w nim jest, aby nie koncentrować się jedynie na liczbie poprawnych odpowiedzi, lecz na tym, jak uczniowie radzą sobie z zadaniami i czy wierzą we własne możliwości. Dlatego sprawdzianowi towarzyszą elementy terapeutyczne:
- Film z Bratkiem – oglądany przed sprawdzianem pozwala dzieciom się wyciszyć. Uczy je również technik relaksacyjnych, które mogą być wykorzystane w innych stresujących sytuacjach.
- Bajka „O tym, jak ważne jest odczuwanie dumy ze swoich sukcesów” – odczytana po sprawdzianie wspiera dzieci w poradzeniu sobie z ewentualnymi trudnymi emocjami oraz pozwala na refleksję nad doświadczeniami związanymi z testem. Pomaga też w nauce doceniania nawet najmniejszych postępów. Bajka stwarza przestrzeń do rozmowy, w której nauczyciel może podnieść poczucie własnej wartości uczniów, nawet jeśli czują oni, że wypadli gorzej od innych. To, jak dzieci przeżywają wynik sprawdzianu, ma ogromne znaczenie dla ich dalszej motywacji do nauki, a kluczem do sukcesu jest właśnie budowanie pozytywnego obrazu siebie, niezależnie od zewnętrznych ocen.
Bohaterem filmu i bajki jest Bratek – postać dobrze znana dzieciom z serii edukacyjnych Operonu, która w prosty i przystępny sposób oswaja najmłodszych z nowymi, nieznanymi sytuacjami. Bratek bawi, tłumaczy i wspiera dzieci w pokonywaniu ich obaw, dzięki czemu czują się one bardziej pewne siebie.
Podsumowanie edukacji wczesnoszkolnej w bezpiecznej dla uczniów atmosferze
Zapraszamy do zapoznania się z harmonogramem tegorocznej XVII edycji Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty oraz do zapisania szkoły. Zgłoszenia może dokonać dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba na stronie egzaminy.operon.pl.