Sprawdzian – niedocenione i nieocenione narzędzie pracy nauczyciela
17/03/2025Niektórzy rodzice obawiają się, że oficjalny sprawdzian na podsumowanie edukacji wczesnoszkolnej może wywołać zbyt duży stres u trzecioklasistów. Jak zaplanować sprawdzian, aby nie był on źródłem negatywnych emocji, dostarczał cennych informacji na temat stanu wiedzy i zdobytych umiejętności najmłodszych uczniów?
Motywowanie uczniów i cenne informacje o ich postępach
Trzecioklasiści niebawem skończą pierwszy etap edukacyjny. Na koniec klasy trzeciej wiele szkół decyduje się na przeprowadzenie testu diagnostycznego. To przydatne narzędzie w nauczaniu – pod warunkiem, że nada mu się odpowiednie znaczenie. W przeciwnym przypadku test będzie źródłem niepotrzebnego obciążenia i stresu. Jego głównym celem powinno być pokazanie dziecku, jak wiele potrafi, i zmotywowanie go do dalszej nauki.
O możliwościach przeprowadzenia sprawdzianu z korzyścią dla ucznia i nauczyciela pisze Danuta Sterna w artykule „Sprawdzian jako narzędzie w nauczaniu”. Według autorki, aby dobrze opracować sprawdzian, powinno się m.in.: określić klarowne kryteria sukcesu, wskazać sposoby i zakres materiału do powtórki, przeprowadzić sprawdzian próbny i dokładnie zaplanować termin. Ważne jest także pokazanie uczniom wzorcowo rozwiązanej pracy. Jednym z kluczowych czynników, zdaniem autorki, jest też odpowiednia ocena sprawdzianu – zachowanie równowagi między krytyką a pochwałą i dostarczenie informacji zwrotnej z dominującą bazą pozytywnych komentarzy. Danuta Sterna podkreśla także wagę oceny koleżeńskiej, jak również stworzenie możliwości poprawy sprawdzianu – dzięki temu uczeń skupia się nie na ocenie, a na procesie nauki.
Wydawnictwo Operon oferuje taką formułę sprawdzianu trzecioklasisty, którą dzieci wspominają pozytywnie – jako nowe, ciekawe przeżycie. A nauczyciele otrzymują bogatą informację zwrotną o ich postępach. Tegoroczna edycja Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty odbędzie się 8 maja 2025 r.
Zapisy i szczegółowe informacje
Sprawdzian szczegółowo przygotowany i dostosowany do potrzeb trzecioklasistów
Przez siedemnaście lat został wypracowany cały pakiet rozwiązań, który w pełni przygotowany udostępniamy szkołom. Wszyscy zapisani do sprawdzianu otrzymują drukowane arkusze z języka polskiego, matematyki i przyrody dla każdego ucznia w klasie. Nauczycielom są udostępniane narzędzia terapeutyczne oraz materiały pomagające w opracowaniu trafnych ocen końcowych. CelemOgólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty nie jest ocena sama w sobie, a rzetelna informacja zwrotna dla uczniów, opiekunów, nauczycieli i dyrekcji.
Kompleksowy program OSKT:
- jest precyzyjnie zaplanowany, a jego przebieg został opisany w szczegółowych instrukcjach dostarczanych do szkół razem z arkuszami;
- bada poziom opanowania kompetencji kluczowych: czytanie, pisanie, liczenie;
- dostarcza szczegółową informację zwrotną, która pokazuje potencjał ucznia;
- szkoły mają zapewnione wsparcie organizacyjne na każdym etapie – w razie wątpliwości czy pytań mogą skontaktować się z konsultantem wydawnictwa.
Udział w sprawdzianie z Operonem ma wiele korzyści. Sami nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej szczególnie doceniają podsumowanie kompetencji uczniów przy jednoczesnym zadbaniu o ich potrzeby i emocje. Elementy terapeutyczne – film i bajka z Bratkiem – pozwalają dzieciom oswoić stres i przepracować emocje po sprawdzianie. Trzecioklasista po OSKT czuje się bardziej pewny siebie, bo zna swoje mocne strony.
Szkoły zgłaszające się do OSKT otrzymują:
- drukowane arkusze sprawdzianu dla wszystkich zgłoszonych uczniów z języka polskiego, matematyki i przyrody;
- materiały relaksacyjne dla uczniów – film z Bratkiem i bajkę z Bratkiem (pomoc w oswojeniu i zrozumieniu emocji związanych z pisaniem pierwszego poważnego sprawdzianu);
- nagranie do arkusza sprawdzającego kompetencje słuchania ze zrozumieniem oraz transkrypcję nagrania;
- instrukcję dla nauczyciela dotyczącą przeprowadzenia sprawdzianu;
- raporty z podsumowaniem kompetencji uczniów, umożliwiające opracowanie:
- oceny opisowej ucznia na zakończenie trzeciej klasy,
- wskazówek do dalszej pracy dla nauczycieli i rodziców,
- indywidualnych listów dla każdego ucznia z elementami oceniania kształtującego;
- informacje zbiorcze o klasie i o szkole w formie: statystyk klas trzecich, raportów ogólnopolskich, rankingów ogólnopolskich i wojewódzkich.
Zanim dzieci napiszą Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty– warto odpowiednio przygotować je do tego wyzwania. Zadania umożliwiające ćwiczenie kluczowych umiejętności przed podsumowaniem edukacji wczesnoszkolnej: pisanie, czytanie, słuchanie ze zrozumieniem, liczenie oraz rozumienie zjawisk przyrodniczych znajdą Państwo w „Testach 3-klasisty”. Uzupełnieniem do ćwiczeń testowych jest nowa publikacja „Edukacja wczesnoszkolna w pigułce”. To cała teoria wymagana w klasach 1–3, podana w skróconej, przyjaznej dla dziecka formie.
|
Zapisy do Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty trwają!
Zachęcamy do udziału
Zapisy i szczegółowe informacje
Źródło:
Danuta Sterna, Sprawdzian jako narzędzie w nauczaniu, https://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/narzedzia-edukacyjne/6133-sprawdzian-jako-narzedzie-w-nauczaniu (dostęp: 12.03.2025 r.).