Niektórzy rodzice obawiają się, że oficjalny sprawdzian na podsumowanie edukacji wczesnoszkolnej może wywołać zbyt duży stres u trzecioklasistów. Jak zaplanować sprawdzian, aby nie był on źródłem negatywnych emocji, dostarczał cennych informacji na temat stanu wiedzy i zdobytych umiejętności najmłodszych uczniów?

 

Motywowanie uczniów i cenne informacje o ich postępach

Trzecioklasiści niebawem skończą pierwszy etap edukacyjny. Na koniec klasy trzeciej wiele szkół decyduje się na przeprowadzenie testu diagnostycznego. To przydatne narzędzie w nauczaniu – pod warunkiem, że nada mu się odpowiednie znaczenie. W przeciwnym przypadku test będzie źródłem niepotrzebnego obciążenia i stresu. Jego głównym celem powinno być pokazanie dziecku, jak wiele potrafi, i zmotywowanie go do dalszej nauki.

O możliwościach przeprowadzenia sprawdzianu z korzyścią dla ucznia i nauczyciela pisze Danuta Sterna w artykule „Sprawdzian jako narzędzie w nauczaniu”. Według autorki, aby dobrze opracować sprawdzian, powinno się m.in.: określić klarowne kryteria sukcesu, wskazać sposoby i zakres materiału do powtórki, przeprowadzić sprawdzian próbny i dokładnie zaplanować termin. Ważne jest także pokazanie uczniom wzorcowo rozwiązanej pracy. Jednym z kluczowych czynników, zdaniem autorki, jest też odpowiednia ocena sprawdzianu – zachowanie równowagi między krytyką a pochwałą i dostarczenie informacji zwrotnej z dominującą bazą pozytywnych komentarzy. Danuta Sterna podkreśla także wagę oceny koleżeńskiej, jak również stworzenie możliwości poprawy sprawdzianu – dzięki temu uczeń skupia się nie na ocenie, a na procesie nauki. 

Wydawnictwo Operon oferuje taką formułę sprawdzianu trzecioklasisty, którą dzieci wspominają pozytywnie – jako nowe, ciekawe przeżycie. A nauczyciele otrzymują bogatą informację zwrotną o ich postępach. Tegoroczna edycja Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty odbędzie się 8 maja 2025 r.

Zapisy i szczegółowe informacje

Sprawdzian szczegółowo przygotowany i dostosowany do potrzeb trzecioklasistów

Przez siedemnaście lat został wypracowany cały pakiet rozwiązań, który w pełni przygotowany udostępniamy szkołom. Wszyscy zapisani do sprawdzianu otrzymują drukowane arkusze z języka polskiego, matematyki i przyrody dla każdego ucznia w klasie. Nauczycielom są udostępniane narzędzia terapeutyczne oraz materiały pomagające w opracowaniu trafnych ocen końcowych. CelemOgólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty nie jest ocena sama w sobie, a rzetelna informacja zwrotna dla uczniów, opiekunów, nauczycieli i dyrekcji.

Kompleksowy program OSKT:

  • jest precyzyjnie zaplanowany, a jego przebieg został opisany w szczegółowych instrukcjach dostarczanych do szkół razem z arkuszami;
  • bada poziom opanowania kompetencji kluczowych: czytanie, pisanie, liczenie;
  • dostarcza szczegółową informację zwrotną, która pokazuje potencjał ucznia;
  • szkoły mają zapewnione wsparcie organizacyjne na każdym etapie – w razie wątpliwości czy pytań mogą skontaktować się z konsultantem wydawnictwa.

 
Udział w sprawdzianie z Operonem ma wiele korzyści. Sami nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej szczególnie doceniają podsumowanie kompetencji uczniów przy jednoczesnym zadbaniu o ich potrzeby i emocje. Elementy terapeutyczne – film i bajka z Bratkiem – pozwalają dzieciom oswoić stres i przepracować emocje po sprawdzianie. Trzecioklasista po OSKT czuje się bardziej pewny siebie, bo zna swoje mocne strony.

Szkoły zgłaszające się do OSKT otrzymują: 
  • drukowane arkusze sprawdzianu dla wszystkich zgłoszonych uczniów z języka polskiego, matematyki i przyrody; 
  • materiały relaksacyjne dla uczniów – film z Bratkiem i bajkę z Bratkiem (pomoc w oswojeniu i zrozumieniu emocji związanych z pisaniem pierwszego poważnego sprawdzianu); 
  • nagranie do arkusza sprawdzającego kompetencje słuchania ze zrozumieniem oraz transkrypcję nagrania; 
  • instrukcję dla nauczyciela dotyczącą przeprowadzenia sprawdzianu;
  • raporty z podsumowaniem kompetencji uczniów, umożliwiające opracowanie: 

- oceny opisowej ucznia na zakończenie trzeciej klasy,
- wskazówek do dalszej pracy dla nauczycieli i rodziców, 
- indywidualnych listów dla każdego ucznia z elementami oceniania kształtującego;

  • informacje zbiorcze o klasie i o szkole w formie: statystyk klas trzecich, raportów ogólnopolskich, rankingów ogólnopolskich i wojewódzkich.

 
Zanim dzieci napiszą Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty– warto odpowiednio przygotować je do tego wyzwania. Zadania umożliwiające ćwiczenie kluczowych umiejętności przed podsumowaniem edukacji wczesnoszkolnej: pisanie, czytanie, słuchanie ze zrozumieniem, liczenie oraz rozumienie zjawisk przyrodniczych znajdą Państwo w „Testach 3-klasisty”. Uzupełnieniem do ćwiczeń testowych jest nowa publikacja „Edukacja wczesnoszkolna w pigułce”. To cała teoria wymagana w klasach 1–3, podana w skróconej, przyjaznej dla dziecka formie.

   

  
Zapisy do Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty trwają!
Zachęcamy do udziału 

 Zapisy i szczegółowe informacje

 

Źródło:

Danuta Sterna, Sprawdzian jako narzędzie w nauczaniuhttps://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/narzedzia-edukacyjne/6133-sprawdzian-jako-narzedzie-w-nauczaniu (dostęp: 12.03.2025 r.).