Takie ocenianie jest OK
03/01/2025Ocenianie to nieodłączny element edukacji. Jak wiadomo – wielu uczniów boi się oceny. Co więcej ocenianie za pomocą stopni może zachęcać do oszukiwania, bo dobry stopień staje się ważniejszy niż samo uczenie się. Na szczęście od kilku lat wzrasta znaczenie oceniania kształtującego, którego najważniejszym elementem jest przekazanie uczniowi rzetelnej informacji zwrotnej o postępach i wskazówek do dalszej pracy.
Wzmacnianie mocnych stron ucznia dzięki ocenianiu kształtującemu
W poradniku publikowanym przez Ośrodek Rozwoju Edukacji Ocenianie kształtujące. Od koncepcji do praktycznej realizacji w klasie zróżnicowanej Dorota Pintal wymienia różne strategie na ocenianie kształtujące. Jedna z nich – Udzielanie uczniom informacji zwrotnych, które umożliwiają im widoczny postęp – jest nazywana sercem oceniania kształtującego. Aby informacja zwrotna była rzetelna i realnie pomagała uczniom się uczyć, powinna jasno pokazywać, co uczeń zrobił dobrze, a co wymaga poprawy i jak się do niej zabrać.
Wskazywanie uczniom mocnych stron ich pracy ma oddziaływanie motywujące. Każdy człowiek potrzebuje docenienia, więc jeśli wie, co robi dobrze, następnym razem może to powtórzyć. Przy wskazywaniu uczniom obszarów wymagających poprawy celem nauczyciela nie jest wytykanie błędów, a dążenie do zmiany – podkreśla Dorota Pintal i dodaje, że dlatego tak ważne jest pokazanie uczniowi możliwości rozwoju.
Dzięki zastosowaniu oceniania kształtującego uczniowie przejmują odpowiedzialność za swoją naukę, są bardziej samodzielni – słusznie zauważa Jacek Strzemieczny, cytowany we wspomnianej wyżej publikacji.
Ocenianie kształtujące – kluczowy element Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty
Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty powstał po to, by podsumować pierwsze trzy lata nauki szkolnej w sposób, dzięki któremu dziecko dostrzeże swoje postępy i będzie lepiej zmotywowane do przejścia na kolejny etap szkolny. Dlatego OSKT bazuje właśnie na ocenianiu kształtującym, które wzmacnia wiarę uczniów we własne możliwości. Po sprawdzianie trzecioklasiści otrzymują bogatą informację zwrotną na temat swoich kompetencji.
Zamiast punktowej oceny uczniowie otrzymują szczegółową informację zwrotną, która:
- pokazuje, które wiadomości i umiejętności udało się opanować,
- wskazuje, nad czym warto jeszcze popracować,
- dostarcza wskazówek do dalszej nauki,
- wzmacnia motywację i zaangażowanie,
- zwiększa satysfakcję z pracy i osiąganych wyników.
Karty oceniania kształtującego i obiektywna informacja zwrotna
Sprawdzian to nie tylko narzędzie do podsumowania wiedzy. Przede wszystkim to szansa na indywidualne podejście do ucznia. Dzięki kartom oceniania kształtującego, które nauczyciel otrzymuje w panelu zaraz po wpisaniu wyników, przygotowanie rzetelnej informacji zwrotnej będzie proste i skuteczne.
Tegoroczna, XVII edycja Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty odbędzie się już 8 maja 2025 r. Więcej ważnych informacji znajduje się na stronie egzaminy.operon.pl.
Źródła:
- Sterna D., Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2016.
- Pintal D., Ocenianie kształtujące. Od koncepcji do praktycznej realizacji w klasie zróżnicowanej, 2022.