mloda dziewczyna przy laptopie
„Jak się nie ma, co się lubi, to się lubi co się ma” – słowa piosenki napisane przez Konrada Toma, oddają uczucia zarówno uczniów, jak i nauczycieli, którzy codziennie dzielnie stawiają czoła wyzwaniu zdalnego nauczania. Wymuszona rezygnacja z codziennych spotkań ukierunkowała nas na poszukiwanie alternatyw dla stacjonarnego kształtowania relacji w świecie wirtualnym. Zachęcamy do sprawdzenia, która z nich Państwa zdaniem ma szansę powodzenia w budowaniu relacji z uczniami.

 

Budowanie relacji w kontakcie asynchronicznym

Budowanie relacji koleżeńskich w klasie i integracja do tej pory odbywały się w czasie pobytu w szkole. W dobie pandemii budowanie relacji przebiega bez fizycznego kontaktu, a nawet asynchronicznie. Świat online dla współczesnego ucznia jest dobrze znanym środowiskiem, które obecnie wydaje się jedyną możliwą alternatywą do podtrzymania tak ważnych więzi społecznych. W budowaniu relacji w kontakcie asynchronicznym mogą być pomocne:

  • grupy wsparcia zakładane zarówno w komunikatorach, jak i na portalach społecznościowych. Na forum grupy uczniowie mogą publikować i komentować swoje posty, udzielać wsparcia, prowadzić rozmowy. Dostęp powinien być zapewniony tylko określonym uczniom i chroniony przy pomocy hasła, tak aby nikt inny nie zakłócał komunikacji i nie naruszał prywatności uczniów;
  • tablice internetowe (np. Padlet), na których uczniowie dzielą się interesującymi wiadomościami, zainteresowaniami, sukcesami, przekazują sobie wzajemnie pozdrowienia i piszą o sobie. W takim miejscu można również wymieniać się tytułami dobrych lektur, interesujących gier, filmów czy adresami stron internetowych oraz tworzyć wirtualną kronikę klasy. Takie miejsce można także wykorzystać do świętowania urodzin czy wspólnych sukcesów (np. w nauce) czy codziennych powitań i dzieleniu się nastrojem na początek dnia;
  • dodatkowe zadania – wyzwania, które zaangażują uczniów, takie jak quizy, łamigłówki czy przeprowadzenie wywiadu lub ankiety na konkretny temat. Uczniowie mogą się podjąć wyzwania lub nie. Nie powinny być one oceniane lub brane pod uwagę przy ocenianiu końcowym;
  • ankiety wysyłane do uczniów, którzy udzielają odpowiedzi anonimowych. Jeśli ankieta porusza interesujące uczniów tematy, to przeważnie chcą oni wiedzieć, jak ich opinia wygląda na tle klasy;
  • wspólne oglądanie filmów – społeczność klasowa umawia się na wspólne obejrzenie filmu w ustalonym terminie, a następnie wymienia opinie na jego temat. Uczniowie mogą zaproponować konkretną pozycję, a ostateczny wybór tytułu może być dokonany poprzez głosowanie. Można zachęcić uczniów do napisania recenzji i dzięki temu zobaczyć różnorodność opinii na temat filmu. Uczy to również przygotowania wypowiedzi w formie pisemnej;
  • własne filmy i opowiadania –  uczniowie mogą być zachęcani do pisania opowiadań lub tworzenia krótkich filmów. Daje to możliwość dzielenia się historiami i ćwiczy potrzebne umiejętności wyrażania siebie;
  • memy, które podbijają internet są doskonałą formą komunikacji i rozładowania emocji, spojrzenia na różne tematy z przymrużeniem oka. Są popularne szczególnie wśród uczniów, wzbudzają ich entuzjazm, mogą także stanowić efektywne medium do przekazywania treści edukacyjnych w przystępnej i pożądanej przez uczniów formie.

 
Autorką wymienionych propozycji jest Danuta Sterna autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propagująca ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Więcej szczegółów znajdą Państwo na łamach portalu Edunews.pl.
 

22 marca – Dzień Nowych Technologii w Edukacji

W kolejny poniedziałek, 22 marca, już po raz trzeci odbędzie się Dzień Nowych Technologii w Edukacji, którego celem jest popularyzowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych wykorzystywanych w pracy z uczniami w szkole i poza nią. Ministerstwo Edukacji i Nauki zachęca do zorganizowania w szkole zajęć, warsztatów, prezentacji multimedialnych, gier, zabaw, projekcji filmowych, spotkań z ciekawymi osobami, a także pokazowych lekcji dla dzieci i dorosłych. Wszyscy, którzy zarejestrują swoje aktywności przez formularz zgłoszeniowy w ramach Dnia Nowych Technologii w Edukacji, będą mogli wziąć udział w konkursie na najlepsze wydarzenie. Więcej szczegółów na stronie MEiN TUTAJ.

 

Źródła:

  1. Ministerstwo Edukacji i Nauki
  2. Edunews.pl