Powstanie w getcie warszawskim wybuchło 19 kwietnia 1943 r. W jego rocznicę odbyły się uroczyste obchody upamiętniające to wydarzenie. Uczestniczenie w nich to tylko jeden ze sposobów na oddanie hołdu powstańcom. W jaki sposób w szkole możemy pielęgnować pamięć o powstaniu w getcie warszawskim?

 

Upamiętnienie powstania w getcie warszawskim 

zonkil gwiazda dawida

Muzeum POLIN organizuje całoroczny program „Nie bądź obojętny”. Ma on uhonorować uczestników powstania:

80. rocznica jest dla nas punktem wyjścia nie tylko do tego, by uczcić pamięć o osobach, które poniosły śmierć w getcie warszawskim, czy posłuchać opowieści ocalonych. Nasz program w 2023 roku pozwoli również przyjrzeć się krytycznie historii, a wreszcie – spojrzeć na współczesność i w przyszłość.

Konferencje, koncerty, wystawy i warsztaty zaplanowano do końca 2023 r. Warto zapoznać się z bogatym programem, a szczególnie z ofertą dla szkół.

Ponadto co roku 19 kwietnia Muzeum POLIN organizuje akcję społeczno-edukacyjną Żonkile dla upamiętnienia ofiar powstania. Tego dnia wolontariusze na ulicach Warszawy rozdają żonkile przechodniom. Wiele instytucji, także oświatowych, przystępuje do tej akcji i w geście upamiętnienia przypina do ubrania ten charakterystyczny symbol. Czy można jednak z rocznicy powstania w getcie warszawskim uczynić punkt wyjścia do ciekawej i inspirującej lekcji?
 

5 pomysłów na lekcje o powstaniu w getcie warszawskim

Obchody rocznicy powstania mogą stać się inspiracją do ciekawych lekcji, nie tylko historii. Choć znajomość faktów dotyczących tego wydarzenia jest niezwykle ważna dla uczczenia pamięci o jego uczestnikach, warto poszerzyć refleksję na temat zrywu. Jak pisze prof. Piotr Gliński, kwestia powstań na przestrzeni dziejów była chętnie podejmowana w sztuce. Bezpośrednich nawiązań jest wiele i nauczyciele z pewnością po nie sięgają, chociażby omawiając konkretne utwory na lekcjach języka polskiego. Czy można wykorzystać ten temat także na innych przedmiotach? Przedstawiamy kilka propozycji.

  • Dyskusja na tematy dotyczące tolerancji i empatii, zawsze potrzebne i aktualne – dzięki dyskusji na zajęciach z wychowawcą uczniowie będą mieli okazję wyrazić swoje opinie i omówić to, co można zrobić, aby rozwiązać problemy związane z nietolerancją w ich społeczności i nie tylko.
  • Warsztaty kreatywnego pisania na lekcji języka polskiego – dzieci i młodzież napiszą opowiadanie, wiersz lub inny utwór na temat bohaterstwa, tolerancji, pamięci oraz podzielą się swoimi refleksjami na ten temat.
  • Gra symulacyjna, podczas której uczniowie będą odgrywali role osób o różnych przekonaniach i wartościach, a następnie spróbują zrozumieć punkt widzenia innych i znaleźć rozwiązania, które sprawdzą się dla wszystkich – ta lekcja pokaże uczniom, że tolerancja nie polega na tym, aby wszyscy zgadzali się z sobą, ale na poszukiwaniu sposobów na współpracę i porozumienie się, nawet wtedy, gdy istnieją różnice.
  • Debata na temat konkretnych przypadków dyskryminacji lub nierówności, które istnieją w społeczeństwie – w ten sposób uczniowie będą mieli okazję do dyskusji i wymiany własnych poglądów, a także do zrozumienia, jak ważne jest, aby wyrównywać szanse i uczyć się empatii.
  • Wycieczka do lokalnego miejsca pamięci – uczniowie będą mogli dowiedzieć się więcej na temat swojego otoczenia, poznać jego historię, zastanowić się nad wyborem i znaczeniem miejsca.

 
Ćwiczenia z empatii

Zachęcamy do kreatywnego wykorzystania refleksji o powstaniu w szkole. Niech pamięć o powstaniu w getcie warszawskim będzie dla nas lekcją tolerancji i empatii. Zachęcamy do lektury artykułu Piotra Glińskiego Jesteśmy kustoszami tej pamięci. Osiemdziesiąta rocznica powstania w getcie warszawskim opublikowanego na łamach portalu Wszystko Co Najważniejsze. O akcjach organizowanych nie tylko w Warszawie pisze z kolei Joanna Derda w magazynie Zwierciadło. Warto tam zajrzeć i poszukać inspiracji do ciekawych zajęć w szkole.

 

Źródła:

  1. Piotr Gliński, Jesteśmy kustoszami tej pamięci. Osiemdziesiąta rocznica powstania w getcie warszawskim, Wszystko Co Najważniejsze, https://wszystkoconajwazniejsze.pl/prof-piotr-glinski-getto-warszawskie-80-lecie-powstania/ (dostęp: 19.04.2023).
  2. Joanna Derda, Pamięć i empatia. 80. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim, Zwierciadło, https://zwierciadlo.pl/spotkania/533226,1,pamiec-i-empatia-80-rocznica-wybuchu-powstania-w-getcie-warszawskim.read (dostęp: 19.04.2023).
  3. Muzeum POLIN, https://polin.pl/pl/aktualnosci/2023/03/16/czego-uczy-nas-historia-powstania-w-getcie-warszawskim-program-zajec (dostęp: 19.04.2023).